Isnin, 26 Ogos 2013

Taqiyyah Syiah di Fakulti Pertanian UPM

Saya melihat di jendela di bilik siswazah. Angin bertiup sepoi bahasa hari ini. Elok suasana di luar. Saya menoleh melihat sekeliling bilik pula. Kosong.

Bilik siswazah yang saya duduki tidak banyak penghuninya. Semua datang dan pergi. Minggu lepas, Oghef anak lelaki Muhammad Karbalei telah kembali ke negara asalnya iaitu Iran.

Saya hanya tersenyum memikirkan perbualan saya dengan Man beberapa hari sebelum dia pulang.

"Man, pelik la. Aku nampak si Oghef solat di surau," kata aku kepada Man.

"Eh? Biar betul. Aku dengar bapanya Kristian."

"WHAT!?" Saya terkejut mendengar berita ini.

"Ya. Kak Ina yang bagitau aku."

"Takkanlah. Nama dia bukankah Muhammad?"

"Hello. Nama tak melambangkan agama."

Saya terdiam seketika. Takkanlah. Mana mungkin orang Kristian akan menggunakan nama Muhammad. Takkan sekali dan tak pernah sekali saya mendengarnya.

Lagipun saya pernah melihat Muhammad solat di surau.

"Kemudian aku lihat si Oghef bangun selepas tamat solat Zuhur. Aku rasa dia solat Asar pula. Syiah suka jamak solat. Ketika rakaat terakhir aku lihat dia menepuk-nepuk peha sama seperti warga Iran lain solat."

Man hanya mengangguk, endah tak endah dengan perbualan kami.

Hendak dijadikan cerita, keesokannya saya terlewat solat. Ketika tiba di surau jam 2.30 petang, saya terlihat kelibat Muhammad solat. Mata saya terbungkam. "Sah taqiyyah mamat ni," kata saya dalam hati.

Entah apa pula akan dia jawab jika saya bertanya kepadanya, "What is your religion, Muhammad."

1 mengomel so far

taqiyyah? hehe tak baik bersangka buruk... tapi, betul ke syiah?

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon