Ahad, 11 Ogos 2013

Perancangan beraya ke rumah kawan

Untuk hari raya pertama dan kedua selalunya saya akan beraya sekitar rumah jiran dan saudara sahaja. Tidak akan pergi jauh.

Jarang juga saya ingin beraya ke rumah kawan jika tak dijemput. Ini berdasarkan pengalaman saya, mereka juga akan beraya di rumah saudara ataupun balik ke kampung halaman belah ibu atau bapa.

Selalunya saya akan SMS dahulu memohon masa mereka untuk beraya.

Oh bukanlah apa. Memang menjadi tradisi di hari raya, orang Melayu di Malaysia akan ziarah menziarahi sesama mereka. Jadi saya meneruskan tradisi yang baik ini. Di samping itu boleh lah saya mengenali rakan-rakan baru. Juga inilah masanya saya mengenali lebih rapat rakan saya.

Apatah lagi jika kawan sekolah lama menjemput datang ke rumah mereka beraya.

Walaupun begitu, atas desakan masa dan kerja, saya tidak dapat duduk lama di kampung. Hari ini akan pulang semula ke kota.

Sudah masanya menjadi serius semula. Lagipun, puasa 6 menjadi amalan sunat di bulan Syawal ini.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon