Rabu, 28 Ogos 2013

Menyampaikan kebenaran

Saya selalu terkena dengan khabar angin. Saya serik untuk mendengar khabar angin. Serik juga ingin menyebarkan khabar angin. Sesungguhnya ia boleh membawa kepada fitnah.

Lebih elok saya berdiam diri jika saya tak tahu hal yang sebenar.

Oh perkara ini juga sama seperti memberi nasihat kepada kawan. Saya dahulu selalu ambil serius dengan apa yang kawan nasihatkan. Apabila mendapati kawan itu menipu, saya terasa sangat kecewa. Ini kerana saya telah menaruh kepercayaan sepenuhnya kepada apa yang dia sampaikan.

"Aku cakap je boleh mohon tinggal di kolej. Lebih itu, kau kena la pandai pandai cari."

Ah. Saya sudah terkena. Saya terus dapat pengajaran, jangan percaya kepada orang yang hanya tahu bercakap. Entah tak entah ya dia sudah mengalami atau mendaftar perkara itu.

Kerana itu, apabila memberi nasihat, saya lebih suka memberi nasihat apa yang saya pernah alami. Contohnya apabila memohon sesuatu. Saya akan menyampaikan apa yang saya tahu dan apa yang saya tak tahu. Selebihnya terserah kepada orang tersebut untuk percaya atau tak.

Yang penting niat saya ikhlas kerana Allah membantu menyampaikan benda yang baik.

Jadi sebelum saya kongsikan apa-apa benda menarik di blog, saya rasa lebih elok saya selidik betul atau tak maklumat yang saya beri itu. Ada tak kesahihannya agar saya sendiri boleh merujuk nanti dan juga pengunjung terserampak di sini.

1 mengomel so far

Berdiam lebih baik dari berkata-kata jika diri sendiri tidak pasti. Takut mengundang fitnah pula.

Peringatan yang baik. Terima kasih.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon