Selasa, 13 Ogos 2013

Kekeliruan Kata Pemeri - Penjelasan Pakar

Saya lihat menjadi tren anak muda kini menjadikan Atuk Google sebagai pakar rujukan utama. Kata mereka para blogger yang mereka rujuk itu hebat dalam berhujah.

Persoalannya, adakah mereka itu ahli dalam bidangnya? Jika pandangan, bukanlah patut dijadikah hujah untuk menetapkan pendirian dalam sesuatu perkara. Pandangan tetap pandangan, bukan?

Jadi, saya mengambil inisiatif bertanya kepada ahli dan pakar Bahasa Melayu Tinggi, Prof. Abdullah Hassan.



2 mengomel

Satu perkongsian yang menarik. Hebat, dapat bertanya dengan pakar bahasa. Sesungguhnya dalam masalah bahasa sukar untuk bertanya dengan atuk google. Selain itu juga saya sering merujuk di Laman Persuratan Melayu DBP.

Saya pernah bertanya di PRPM tetapi jawapan tidak memuaskan hati. Saya tetap kurang faham bagaimana kata pemeri bergerak.

Alhamdulillah pakar bahasa ada yang aktif bersosial media. =)

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon