Sabtu, 1 Jun 2013

Beli buku online dari Dawama DBP

Saya pernah membeli buku online dari pihak Dawama, pihak swasta penjualan buku-buku Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Servis mereka tidak sebaik ITNM.

Buku itu bertajuk 'Penulisan Rencana Berkesan' tulisan Mus Chairil Samani.

Saya beli pada 29 Januari 2013. Mengikut polisi mereka, ia akan dihantar dalam 7 hari atau seminggu selepas tempoh pembelian dibuat.



Saya tahu saya membeli buku lama. Cetakan buku ini adalah pada 1997. Dan saya membeli 16 tahun kemudian. Mesti lama untuk mencari. Tetapi tidak mungkin sampai sebulan mencari?

Jika polisi mengatakan seminggu, tetapi sebulan lebih kemudiannya barulah sampai ke tangan saya. Itupun setelah saya membuat aduan.

Berdasarkan pengalaman saya beli online, saya tidak ingin bersangka buruk, lalu saya menelefon pihak Dawama sendiri untuk penjelasan. Hampir 3 kali saya telefon barulah diangkat. Nampaknya servis panggilan tidak begitu diambil perhatian oleh Dawama sendiri.

Layanan panggilan pula tidak semesra aduan saya di ITNM. Mereka hanya mengatakan akan cuba mencari maklumat saya dan akan emelkan saya nombor track pos laju bungkusann saya. Rupanya mereka tidak menghantar langsung buku saya itu. Hanya selepas saya mengadu barulah mereka mengambil tindakan.



Bungkusan tiba seminggu selepas itu juga. Mengikut resit yang dikeluarkan, pembelian saya telah dibuat pada 30 Januari 2013, sehari selepas transaksi online dilakukan.
Resit menunjukkan ia telah dibeli pada 30 Januari.

Nampaknya perkhidmatan penghantaran pihak mereka tidak cekap sehinggakan saya perlu membuat aduan untuk mendapat buku yang saya beli.

Bagi sesiapa yang ingin membeli online dari Dawama, saya nasihatkan untuk terus menelefon mereka jika selepas seminggu buku yang dibeli masih belum sampai.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon