Ahad, 26 Mei 2013

Penulisan tesis pantas oleh Dr OT


Saya tertarik dengan penyampaian oleh Dr. Othman Talib atau lebih dikenali sebagai Dr. OT di dalam blognya. Penulisan beliau santai dan bermaklumat. Banyak tips dan trik yang beliau tulis diblognya yang sama sekali dapat menjawab persoalan teknik penulisan ilmiah di minda sarjana saya ini.

Sepanjang menjadi pelajar sarjana, saya akui ada kalanya motivasi saya ini jatuh ada juga naik. Ditakdirkan oleh Allah saya terjumpa blog ini atas rekomen daripada pensyarah FBMK.

Amat berguna buat saya. Lagipun amat jarang sekali melihat pensyarah yang komited untuk melihat anak didiknya berjaya cepat tulis tesis.

Yelah. Apabila jumpa penyelia atau supervisor, mereka minta kami cari sendiri teknik terbaik tulis tesis. Mereka jarang berkongsi teknik-teknik yang mereka praktikan semasa mereka pelajar sarjana dahulu. (atau saya yang segan bertanya?)

Kalau ikut penyelia saya sekarang, beliau bagi sahaja saya buku teknik tulis tesis veris orang Puteh. Saya akuinya bagus tetapi tidak kena dengan budaya rakyat Malaysia.

"Itulah. Rakyat Malaysia bila nak maju kalau malas membaca?" Soala penyelia saya. Erk... Saya tiada komen untuk itu.

Di sini saya tabik sama Dr. OT kerana sanggup membuat seminar ke sana ke mari memperkenalkan teknik-teknik penulisan tesis segar. Kemudian saya lihat kursus yang beliau anjurkan hanya harga RM150 untuk sehari. Bagi saya itu sudah cukup murah berbanding kursus yang dikendalikan oleh orang Puteh.

Dan apa yang lagi mengejutkan saya, akan diadakan juga satu kursus istimewa dengan harga RM60 buat pelajar UPM. Inipun atas war-war seorang pelajar PhD di UPM di blognya.

Apa lagi, saya tidak melepaskan peluang untuk mendaftar menambah ilmu. Untuk ini, saya tak kisah nak cekau duit.

1 mengomel so far

bagus sangat..... berkongsi ilmu kearah kebaikan.......tahniah DR ot

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon