Kekerasan Dinding Penulis

2 bualan
Pin It
Saya terbaca sebuah buku yang mengatakan dinding penulis atau orang Puteh gelarnya writer's block bukan sahaja setakat tiada idea.

Mari saya senaraikan satu persatu:

  • Terlalu berkurung
  • Fikir perlukan masa yang banyak
  • Sindrom kesempurnaan
  • Gangguan
  • Kekurangan gaya
  • Tidak sabar
  • Tiada akauntabiliti
  • Tiada jadual penulisan
  • Terlalu mengikut jadual
  • Takut ditolak
  • Takut kejayaan
  • Kerisauan yang memanjang
  • Sikap bertangguh
  • Kemahiran tak lengkap
  • Pengalaman kuran
  • Kekurangan latihan
  • Tidak mahu menjadi profesional
  • Tidak mahu berkerja keras
  • Terlalu banyak bercakap tentang penulisan, tulisnya tidak
  • Banyak berfantasi, sedikit menulis
  • Terlalu terdesak terhadap apa yang belum tercapai
  • Takut kepada editor
  • Alah kepada kajian
  • Gemuruh temuduga
  • Panik menulis
Semakin banyak dinding anda ada, semakin kecewa, anda rasa.

Tetapi anda tahukan apa perlu buat sekarang, kan?

Kemukakan setiap kekecewaan ini dengan sumber-sumber berguna, atau hadiri kelas penulisan. Dan kemudian mula menulis.

Apabila membaca halaman tersebut, terus minda saya mendapat jawapan kenapa orang berjaya selalu mengatakan pentingnya kita memberanikan diri menghadiri apa-apa seminar untuk membantu kejayaan kita.

Pertama, ia menambah keyakinan kita. Dengan menghadiri apa-apa seminar penulisan, berbayar khususnya, secara tak langsung kita sudah mengatakan kepada diri bahawa jika aku sudah bayar beribu-riban untuk hadir seminar ini kenapa aku tak mula menulis? Jika kita masih di takuk lama selepas hadir ke seminar, ada sesuatu yang pelik di dalam diri kita dan ia perlu cepat-cepat diubah.

Kedua, menambah networking. Setelah lama bergelumang seorang diri dengan dunia blog (tentunya penulisan juga), akhirnya saya sedar antara rahsia kejayaan penulis adalah dengan mempunyai networking yang banyak. Apabila kita hadir ke seminar, tentunya penganjur inginkan sesuatu daripada kita, bukan? Semestinya penulisan. Jika tak apalah guna penganjur buat seminar, bukan? Samalah macam kita hadir kursus MLM. Penganjur bukan setakat mahu mencekau duit anda, tetapi juga pemikiran MLM anda. (Maaf melalut sebab saya anti-MLM).

Saya pernah berbual dengan seorang usahawan cili di Klang. Beliau berkata beliau buat pelbagai kursus cili untuk menambah lagi jumlah usahawan cili agar bekalan cili untuk kilang sosnya bertambah. Namun daripad semua yang hadir, tidak sampai 10% yang meneruskan cita-cita menjadi usahawan cili. Walhal punyalah banyak ilmu yang beliau telah turunkan. Siap akan beri konsultant lagi.

Di sini juga sama seperti kursus makalah budaya anjuran Dewan Budaya. Ada peserta bertanya kepada editor, daripada 30 orang yang hadir ini berapa beratus yang akan menjadi penulis freelance kepada Dewan Budaya. "Berdasarkan pengalaman kami buat seminar, hanya 1-2 orang sahaja," jawab editor.

Dari situ saya dapat simpulkan hanya yang sanggup tanggung risiko kejayaan sahaja mampu melepasi batu kegagalan. Dan, kehadiran saya untuk menghadiri kursus penulisan adalah batu loncatan saya dari dinding penulis ini.
Pin It
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

2 ulasan:

  1. salam owh ni dah boleh jawap 11 soalan dari kak lea tu tentang dinding.mengenai segmen tu kak lea dah update cara utk jawab..takde soalan peribadi pun saya tanya sbb mmg ramai stalker.blog kak lea pun bos,family dia,adik-beradik dia baca adeihhh...

    bgs entri ni.byk kak lea belajar dr penulisan di sini trm kasih ye..

    BalasPadam

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.

Manusia