Khamis, 9 Mei 2013

Kawan Hipokrit di Media Sosial

Antara sebab saya deactivate FB sementara waktu adalah untuk tidak mengalami kejutan budaya ini. Serius saya tak sangka ada juga orang sebegini. Tambahan pula ia adalah kawan saya sendiri yang di mata kasar saya ini, baik orangnya.

Tetapi tunggang terbalik apabila di media sosial. Agaknya konsep 'don't be real in real life, be authentic in media social' mungkin boleh dijadikan sandaran buat mereka.

Saya namakan ini hipokrit. Perkara sebegini sebenarnya boleh menjauhkan hubungan ukhwah di antara kami. Yelah, saya ini katanya orang biru dia pula orangnya bukan biru. Senario ini jelas apabila dia dengan mudah sahaja percaya apa ada di dunia Internet ini.

Saya lihat dia habiskan masa menambah 'keimanan' dirinya di dunia Internet dengan membaca 1001 hikayat bukan biru. Erk?

Saya memerhatikan sahaja. Saya tak berapa nak nasihat sangat sebab saya tahu minda skeptikal sang bukan biru ini. Jika kau tidak bersama aku, kau itu memang orang zalim. Saya tak mahu perkara tuduh menuduh atas dasar perkara yang tak berkait langsung dengan kami.

Saya harap dia tidaklah begitu. Saya sayang dia kerana dia saudara Islam saya. Malangnya hubungan itu boleh rapuh jika terus saya ikut perkembangannya di media sosial.

Bagi saya perbuatan sebegini ibarat monyet mendapat pisang. Bersorak beramai-ramai jika monyet yang mendapat pisang itu sama kepala dengan mereka. Jika tak, mengamuk beramai-ramai memaki si monyet geng lain.

Media sosial ini memang menggerunkan saya. Sungguh gerun. Membuatkan seseorang itu berasa suaranya itu haknya melontarkan apa-apa sahaja. Jika salah, boleh delete. Apa susah. Lagi mencurah minyak ke api, jika ada yang menyokong tindakannya itu.

Saya tak suka mengutuk kerana pengalaman saya mengatakan bahawa akibatnya akan terkena kepada diri sendiri nanti. Hati jadi tidak tenteram atas kerana perkara remeh sahaja. Masa banyak dihabiskan atas perkara remeh sahaja. Tenaga banyak dihabiskan atas perkara remeh sahaja.

Saya juga ingin berterima kasih kepadanya, kerana dialah saya mendapat ibrah (pengajaran) bahawa janganlah kita hipokrit. Ia takkan ke mana. Usahlah buang masa mencari kesalahan orang lain. Diri sendiri itu betulkanlah dahulu. Jika tak, kita akan mudah dimanupulasi orang. Gunakan akal untuk berfikir kritis. Ketepikan dahulu emosi itu.

Ada masa, marilah kita menghayati sedikit tazkirah dari Kereta Mayat.

p/s: saya mengerti kenapa undi perlu rahsia. Jika tak, boleh gaduh untuk orang yang tegar politik ni.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon