Jumaat, 10 Mei 2013

Bakat bercerita sejarah gelap Tanah Melayu

Terkedu saya tadi apabila melihat pelajar di hadapan saya matanya bersinar apabila saya mula berakian. Sungguh dia mula meminati subjek sejarah.

"Kamu tahu tak bila kita guna nama Malaysia?"

Dia menggelengkan kepala.

"Tahun 1963, semasa kita bergabung dengan Sabah, Sarawak, dan Singapura."

Terus, saya bercerita berkenaan imperalisme dan kesannya kepada penduduk asal. Budak itu tercengang mendengar fakta-fakta yang saya bongkarkan.

"Oh, begitu ya. Cikgu tak perlu buku untuk bercerita?"

Saya hanya tersenyum. Buat apa buku kerana segalanya telah saya arkibkan di dalam kepala ini. Habis 1 jam hanya mendengar saya bercerita sejarah Malaysia. Budak itu kagum dengan pengajaran saya.

"Bagaimana cikgu boleh tahu semua?"

"Saya macam kamu juga semasa sekolah menengah. Cikgu Sejarah, ajar macam nak tak nak sahaja. Ini membuatkan saya lemau sahaja. Tetapi keadaan ini berubah apabila saya masuk ke peringkat universiti." Saya senyum.

Dia hanya mengangguk-angguk kepala tanda kagum.

"Jadi kamu tak perlu ingat sangat fakta ini. Yang penting faham dan minat dahulu. Fakta ini masa nak dekat peperiksaan boleh lah hafal," kata saya lagi memberi tips bagaimana saya skor A untuk subjek TITAS di universiti dahulu.

Sebenarnya saya diajak oleh seorang sahabat saya untuk membantu dia mengajar di satu pusat tuisyen nun di Desa Pinggiran Putra. Saya rasa was-was nak mengajar kerana takut nanti saya sibuk dan tidak dapat ada komitmen untuk mengajar. Tetapi kerana segan dengannya, saya pun menerima pelawaan untuk berjumpa pengetua pusat tuisyen tersebut.

Hari ini saya tidak mengajar kerana cikgu yang saya akan gantikan masih ada lagi. Minggu depan barulah saya mula mengajar. Kerana bosan menunggu 2 jam tanpa buat apa-apa sebelum berjumpa puan pengetua, saya menyibuk duduk dengan pelajar tingkatan 5 itu. Katanya sedang belajar sejarah.

Ah. Ini bidang yang paling saya minat. Arakian bermulalah sebuah cerita iaitu datangnya pula....

Dan, kerana itulah saya terus terpanar. Bakat saya adalah bercerita. Ia turun daripada ayah saya. =)

2 mengomel

Dulu masa saya kt sekolah, sy x suka subjek sejarah sebab byk nk kena hafal..

Tetapi apabila usia menjangkau muda ini kalau buta sejarah, mudah dimanupulasi orang Politik.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon