Ahad, 26 Mei 2013

Bacaan selesa dan sempurna dengan Clearly


Saya selalu terfikir bagaimana hendak meningkatkan produktiviti membaca di Internet dan blogwalking? Yelah, kadang-kadang blog-blog yang saya lawat tuannya ada citarasa tersendiri dengan font, warna, rekabentuk, dan latar muziknya.

Isinya bagus belaka tetapi apabila terlalu banyak bling bling, terasa hambar untuk saya membaca. Bagi saya macam seorang wanita hendak keluar rumah. Jika terlalu bersolek dengan mekap tebalnya, terasa muak dan jelek pula nak melihat, walau orangnya baik. Erk? Jadilah diri anda yang sebenarnya, mungkin?

Untuk itu saya gunaka satu extension bernama Clearly di pelayar Google Chrome saya. Dengan Clearly, saya dapat membaca isi-isi di Internet dengan lebih mesra tanpa sebarang gangguan seperti iklan dan bling bling.

4 mengomel

TQ sebab clearly tu. :)

Untuk mengarang, cuba download software FocusWriter. Saiz 3Mb je. Aku guna ni sekarang sebab Linux yang aku pakai tak support MS Office.

Asrul

Sama-sama. Mengapa tak guna LibreOffice?

Libre offive selalu ada masalah dengan marginal. Bila buka file doc macam resume, marginal dia tak seimbang.

Selalunya aku guna GoogleDoc offline untuk untuk alternatif pada MS Office, dan FocusWriter utk penulisan kreatif.

asrul.

terima kasih berkongsi.. akak baru tahu juga selepas wong buat entri ini..

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon