Selasa, 7 Mei 2013

Bab 2: Sumber rujukan

Wikipedia amat menekankan sumber rujukan pada setiap artikelnya. Jika tiada sumber rujukan, sesuatu artikel boleh dibuang atau ditandakan keraguannya.

Perkara ini amat penting kerana Wikipedia bukanlah sumber pertama rujukan. Editor Wikipedia bukanlah orang yang dibayar gaji. Mereka hanyalah orang biasa yang rela menyumbang masa dan fikiran mereka untuk manfaat manusia ber Internet.

Dari sini saya mula belajar tentang Wikipedia secara serius apabila saya sendiri mula terlibat dengan penulisan ilmiah. Saya belajar untuk memetik maklumat daripada jurnal-jurnal berkualiti dengan betul.

Saya terkejut mengetahui bahawa Wikipedia menggunakan teknik penulisan ilmiah untuk memetik jurnal-jurnal yang ada. Ataupun buku-buku yang berkaitan dengan tajuk rencana yang dicipta.

Saya lagi terkejut apabila Wikipedia Bahasa Melayu (WBM) kurang rujukan yang betul. Ini tak dinafikan bahawa rakyat Malaysia bukanlah semua pandai menulis secara ilmiah. Tambahan lagi pelajar universiti atau 'so called' mahasiswa banyak yang masih mengamalkan konsep plagariat dalam tugasan mereka.

Jadi tak hairanlah WBM masih jauh ketinggalan kesasihan artikelnya. Untuk menulis secara ilmiah bukanlah senang. Itu saya setuju. Seseorang itu perlulah rajin membaca dan tahu selok belok memetik maklumat daripada sumber-sumber berkaitan.

Perlu diingatkan sekali lagi, Wikipedia ini sumber rujukan ketiga. Bukan sumber rujukan pertama atau sumber asli sesuatu kajian.

Ia boleh menjadi sumber rujukan kedua, apabila terdapat sumber rujukan pertama diberikan. Namun sukar untuk menentu sahihkan perkara ini. Justeru, Wikipedia masih dikategorikan sebagai sumber rujukan ketiga.

Dari perkara ini lah saya belajar untuk menulis secara telus. Jika tiada sumber rujukan sahih, lebih elok saya merepek di blog berbanding saya merepek di WBM.

Sebagai seorang pemerhati tegar WBM, saya lihat masih ada golongan yang suka membuat penyelidikan asli mereka di WBM. Mereka cuba meletakkan komen dan ulasan mereka semasa menokok tambah rencana di WBM. Ini salah kerana bercanggah dengan sumber rujukan ketiga.

Dari segi kehidupan realiti pula, saya belajar untuk berbicara secara betul tanpa sembereno.

Di Facebook, saya lihat ramai rakan saya, tentunya 'mahasiswa' suka berkongsi maklumat palsu. Katanya 'saya kongsi sahaja. Ikut anda lah nak percaya atau tak.'

Itu alasan bodoh. Saya tak suka menyebarkan fitnah. Perkongsian tanpa sumber sahih terus saya kategorikan sebagai fitnah. Dan ketahuilah, fitnah itu lebih buruk daripada membunuh.

Kesal juga apabila 'mahasiswa' yang berkongsi perkara itu. Bukan nak kata apa, bagaimanakah mereka menyiapkan tesis projek tahun akhir mereka ya?

Mungkin terlalu banyak plagiat sampai terbawa-bawa dalam kehidupan mereka. Hmmm. Itu hanyalah andaian rawak saya sahaja.

Kesimpulannya, Wikipedia menjadi platform pengumpul sumber rujukan sahih yang bertebaran di Internet ini. Buat yang memahami bagaimana Wikipedia berjalan, baguslah. Bagi yang masih suka termakan hasutan, jadikan amalan menyelidik dahulu sumber rujukan sebelum hentam keromo ya.

1 mengomel so far

betul tu. kenalah pandai membandingkan mana yang boleh dipercayai dan mana yang hanya maklumat palsu.

From,

Nasz

www.mohdnaser.com

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon