Khamis, 2 Mei 2013

Ayat-ayat magis

Di rantau ini tidak banyak ingin diperkatakan. Ramai kata ia rantau ilusi. Dipenuhi dengan kata-kata ilusi. Tiada yang benar. Tiada yang pasti. Semuanya imaginasi sang pengukir.


Tidak bagi Adi. Dia seorang yang suka cabaran. Suka mencari masalah bak kata ibunya. "Kau ni kan sudah Mak pesan jangan pergi ke Hutan Kayangan itu. Bahaya!" jerkah ibu Adi tatkala melihat badannya berlumpur.

Hanya di Hutan Kayangan sahaja ada paya. Tidak di tempat lain. Tidak di muara sungai Hilir juga tidak di muara sungai Hulu.

Aduh, Adi kepingin bermain lumpur. Tetapi hanya satu tempat sahaja yang ada lumpur - paya di pinggiran Hutan Kayangan.

Entah kenapa cerita Si Kunang-kunang melayar di hutan paya melekat di mindanya. Pandai cikgu biologinya menutup keindahayan paya sebagai ekosistem terhebat kala mengawal Melaka daripada anasir luar.

Suatu rahsia baru dipelajarinya sebaik sahaja masuk ke kota larangan. Orang kampung memang tidak berani ke Hutan Kayangan walaupun tahu rezeki melimpah ruah di sana.

Hanya beberapa orang tua sahaja berani ke sana. Itupun kerana mereka katanya mempunyai ilmu yang tinggi. Pasti ilmunya itu bukanlah calang-calang orang ada. Ilmu bomoh menjadi andaian khabar angin yang meniup sekian lama di Kampung Khayalan.

Tok Bujang sungguh Adi kenal. Selalu dia lihat orang tua itu berehat seorang diri di hujung pokok mangga nan sebatang di hadapan rumahnya. Kala Adi lalu mengaji di petang hari, pasti dia memberi salam kepada si tua itu, tanda dia hormat. Prinsip yang tua dihormati, yang muda disayangi utuh sekali di kampung ini.

Kerana itu, sungguh mudah Adi mendapat petua untuk masuk ke Hutan Kayangan daripada Tok Bujang.

"Kau hafal ayat-ayat magis yang akanku semburkan ini," kata Tok Bujang.

Wah hebat. Perkataan magis nampaknya melekat sungguh di mulut si tua ini. Walhal ayat itu sepatutnya sihir. Mungkin kerana terbiasa dengan buku-buku cerita kanak-kanak membuatkan si tua ini rajin menggunakan bahasa moden.

Ke hulu sana adanya bujang,
Ke hilir sini adanya dara;
Anak cu ini bukanlah senang,
Ingin masuk dengan bicara.

Rangkap magis pertama dihafal Adi. Bunyinya seperti pantun sahaja, fikir Adi.

"Hush! Pantun itu amalan tradisi terhebat orang Melayu. Takkan lah si Tuah itu menyumpah takkannya Melayu hilang di dunia!"

(bersambung)

1 mengomel so far

wah.. bagusnya hasil nukilan ini. indah sungguh tatkala saya membacanya.

Jemput ke blog saya ye?

From,

Nasz

www.mohdnaser.com

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon