Jumaat, 17 Mei 2013

5 Perkara Penting saya belajar daripada Warren Buffett & Charlie Munger


Salah satu jalan pintas untuk berjaya adalah dengan melihat bagaimana orang berjaya mencapai kejayaan mereka. Kita mengkaji mereka berjaya dan kita mempraktikannya.

Tadi saya membuka emel dan meneri update terbaru daripada Leo Babauta, penulis blog Zen Habits.

Beliau bercerita tentang pengajaran kepuasan daripada Warren & Charlie:

5 kunci kejayaan:


  1. Cari apa yang mengghairahkan kamu. Warren memberi jawapan atas soalan apa yang beliau beri nasihat pada dirinya 50 tahun lalu. Beliau tidak berkata tentang seks, tetapi apa yang kamu buat untuk hidup. Sementara kita asyik mendengar "Lakukan apa yang kamu suka", ia berkata bahawa lakukan terbaik perkara yang kamu gembira buat. Jika ia mengghairahkan kamu, pasti kamu akan kekal lama pada jalan itu.
  2. Jangan risau apa orang lain buat. Charlie, seorang yang bijak, berkata salah satu kelebihan syarikatnya ialah tidak membandingkan diri mereka dengan syarikat lain. Terlalu ramai yang terperangkap dengan membandingkan diri mereka dengan kejayaan orang lain sehinggakan ia mempengaruhi pretasi mereka. Seterusnya mereka hilang kompas petunjuk mereka sendiri. Sebaliknya, fokus kepada prinsip-prinsip yang membantu kejayaan kepada anda, dan lepaskan keperluan melihat apa orang lain buat, dan perbandingan antara anda dan mereka.
  3. Ketahui kekuatan anda. Dua orang ini tahu limitasi mereka dengan baik. Mereka tidak melabur pada syarikat tekno, contohnya, kerana mereka tidak faham selok-beloknya. Dan sebaliknya mereka fokus kepada bidang kekuatan mereka. Dengan ini kekuatan mereka dapat menampung kelemahan mereka. Melepaskan keinginan untuk melakukan semua, dan gembira dengan fokus kepada yang sedikit, adalah lebih pelajaran kepuasan yang amat penting di sini.
  4. Sedikit dan kualiti terbaik. Warren & Charlie mengamalkan falsafah pelaburan "sedikit itu lebih baik", di mana mereka melabur pada benda-benda penting sahaja. Warren memberi cadangan agar pelabur membayangkan mereka ada punchcard dengan 20 lubang... apabila anda telah melakukan 20 pelaburan dalam kehidupan anda, punchcard anda telah habis digunakan. Jika anda melakukan ini, anda pasti melabur dengan berhati-hati.
  5. Ketahui apa yang kamu suka dan lupakan yang lain. Warren Buffet, salah seorang terkaya di dunia ini, mempunyai rumah sederhana dan kereta sederhana juga, dan makan makanan kegemarannya di restoran biasa sahaja. Walhal beliau boleh membeli lebih daripada itu, tetapi melepaskan segalanya kerana beliau tahu benda-benda ringkas yang beliau mahukan dalam kehidupannya. Beliau boleh memiliki banyak benda, namun beliau tahu beliau tidak perlukannya. Berapa ramaikan di antara kita melakukan perkara tersebut? Bergembira dengan apa yang kita ada, dan tidak risau dengan perkara lain yang boleh kita gembira lagi, atau apa yang orang lain gembira.


Pasti ada yang berkata, "Bolehlah untuk senang berpuas hati apabila kamu kaya dan berjaya," tetapi saya fikir anda terlepas isi penting di sini. Mereka berjaya kerana pengajaran ini.



terjemahan: 5 Lessons in Contentment from Billionaires Warren Buffett & Charlie Munger.

2 mengomel

No 6, believe in ur gut. :)

Ive read somewhere.

Yup. Kepuasan di tangan anda.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon