Isnin, 29 April 2013

Seminar Penulis Sepenuh Masa

Alhamdulillah, telah diizinkan Allah untuk saya pergi ke Seminar Penulis Sepenuh Masa anjuran Kota Buku.

Dua panelis iaitu Zahiruddin Zabidi dan Ramlee Awang Murshid datang berkongsikan tip-tip menulis di seminar ini.

Saya dapat simpulkan dalam dua panelis tersebut:

Tuan RAM

Beliau mula curi-curi menulis ketika bekerja sebagai wartawan. Kemudian beliau berhenti melakukan perbuatan itu dan hanya menulis di waktu malam selepas tamat kerja. Lama kelamaan didapatinya kerja sebagai wartawan mula menarik masa beliau untuk menulis dengan tekanan yang banyak. Akhirnya beliau mengambil keputusan untuk berhenti menjadi wartawan dan menjadi penulis sepenuh masa.

Baginya keputusan ini bukan datang dalam sekelip mata. Beliau mengambil masa setahun untuk berfikir dengan mengambil cuti tanpa gaji selama setahun. Setelah melakukan solat sunat istikharah, akhirnya beliau mendapat jawapan untuk menjadi penulis sepenuh masa. Kini beliau telah 2 tahun bergelar penulis sepenuh masa.

Antara tips yang beliau berikan:
1. Penulis sepenuh masa perlu berdisiplin dalam pengurusan masa
2. Dapat idea dan ilham penulisan dengan meminta pada pencipta kita - Allah.
3. Sentiasa berfikiran positif.

Tuan Zahiruddin Zabidi

Beliau baru dua bulan menjadi seorang penulis sepenuh masa. Sama seperti tuan RAM, beliau memakan masa untuk berfikir menjadi penulis sepenuh masa.

Beliau juga mengatakan amat penting untuk penulis masa kini menerapkan nilai-nilai Islami dalam penulisan mereka. Penulis ini ibarat daie' yang menyampaikan ilmu kepada masyarakat.

--

Erk. Sebenarnya tak berapa sangat saya tangkap apa tuan Zahiruddin sampaikan. Yang menarik minat saya apabila tuan RAM berbicara. Heh. Maaf la yea. Kalau saya ingat saya tambah lagi.

Setakat ini, itu sahajalah yang dapat saya kongsikan bersama.

2 mengomel

betul tu.....
Iqra' . bacalah........

tahniah dapat mengenali penulis2 tersohor....byk ilmu dan tip dapat digunakan dlm penulisan.....

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon