Jumaat, 26 April 2013

Sastera budak kampung

Tadi saya bercerita dengan sahabat saya yang saya terjumpa lubuk rahsia buku sastera di UPM. Sedang seronok saya bercerita, dia menempelak saya, "Kau ni kekampungan sangat la Wong."

Saya termengkelan dengan kata-kata itu.

"Kan aku dah suruh kau pergi je kat ATMA di UKM. Situ penuh dengan buku-buku sastera Melayu. UPM ni hampeh," kata dia sambil menghembus nafas geram.

"Nama sahaja ada sasterawan negara sebagai tenaga pengajar tetapi sumber buku sastera langsung tiada. Kau bayangkan USM. Univesiti SAINS Malaysia pun ada satu bangunan khas untuk rujukan sastera Melayu."

Saya hanya mengangguk mendengar. Di situ mulalah dia membebel melepaskan ketidakpuasan hatinya bagaimana pelajar yang belajar sastera di UPM terpaksa mengunjungi UKM dan UM hanya untuk mendapatkan sumber sastera yang jitu. Ada juga sampai dia ke USM.

Nampaknya minda saya baru terbuka dengan isu-isu sastera Melayu di Malaysia.

2 mengomel

hehe..datangla ke ATMA UKM,kat situ banyak buku sastera melayu

Izham cari buku Pak Sako, siri cerpen dia..

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon