Khamis, 18 April 2013

Politeknik vs Matrikulasi

"Akak lebih suka anak akak sambung belajar di Politeknik," kata Kak Na, dengan pakaian pegawai keselamatan UPM. "Kalau sambung belajar ke ijazah pula, lebih baik mereka masuk UiTM."

Saya hanya mengangguk kepala tanda setuju. Ada betulnya jika ingin belajar bidang kejuteraan lebih elok sambung diploma dahulu di Politeknik. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri.

Saya bersembang dengan Mak Guard di Bangunan Pentadbiran. Ada hal untuk naik ke tingkat 4. Rupanya mesyuarat pada petang ini batal. Saya turun kecewa.

Untuk meluangkan masa saya yang sudah habis hanya untuk datang ke sini, saya melepak sekejap di kaunter masuk. Di situlah bermula perbualan tentang kelebihan pelajar lepasan Politeknik.

Saya ada seorang kawan yang sambung ijazah muda ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) dalam bidang Megatronik. Hebat orangnya. Dia lepasan politeknik Ungku Omar, Ipoh.

Di sana, graduan politeknik boleh terus langkau setahun dan masuk ke tahun 2 pembelajaran. Jadi mereka hanya perlu ambil 3 tahun sahaja dalam bidang kejuteraan Megatronik.

Di sana dia selalu bercerita bagaimana pelajar lepasan matrikulasi banyak yang tersangkut dan gugur dalam perjalanan meraih ijazah muda. Drop out.

"Mereka tak faham tentang litar elektronik. Kebanyakan mereka ikut buku sahaja. Terlalu teori. Walhal di UMP ni banyak praktikal," kata Razif.

Dari situ saya dapat tangkap bahawa pelajar lepasan politeknik lebih mahir dalam ilmu kejuteraan berbanding pelajar lepasan matrikulasi. Ini mungkin kerana didikan di politeknik yang lebih bersifat praktikan.

Perbezaan ini jelas kerana budak matrikulasi banyaknya habiskan masa dengan membaca buku. Lagipun itu sahaja yang mereka dapat buat dengan masa setahun belajar dahulu.

"Budak Cina pun sama. Bila tiba ujian dan peperiksaan akhir, terus tinggalkan aku seorang terkontang kanting siapkan tugasan," cebik Razif.


6 mengomel

MEKATRONIK atau 'mechatronic'

Ah. Tersilap menulis. Jazakallah atas pembetulan itu, puan.

Sepatutnya komen tadi di sini... :) tapi first time lah dengar mechatronic tu, hehe, ialah lagi pun saya bukan dibidang ini.

Saya pernah dapat dip mekatronik tu. Tapi tak pergi sebab parents tk bg sebab jauh. Hmm so saya apply lagi. Kos dip civil engineering

Saya pernah dapat dip mekatronik tu. Tapi tak pergi sebab parents tk bg sebab jauh. Hmm so saya apply lagi. Kos dip civil engineering

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon