Ahad, 28 April 2013

Pesta Buku Antarabangsa KL

Akhirnya saya dapat juga menjejak kaki di Pesta Buku Antarabangsa KL di PWTC. Sememangnya ia satu yang mengujakan buat saya yang kali kedua menjejak kaki ke sana.

Di sini sedikit ulasan yang ingin saya kongsikan bersama apabila saya pergi ke sana semalam.



Alhamdulillah, kemudahan surau di sini cukup selesa buat jemaah lelaki. Ruang cukup untuk jemaah yang datang silih berganti. Suasana pun selesa. Tiada berebut nak ambil wuduk.

Dari segi booth pula, saya lihat ramai juga orang yang datang. Boleh dikatakan kalau jalan, pasti terlanggar kiri dan kanan dengan manusia.

Saya pergi ke Pesta Buku ini bukan apa, nak dengar seminar 'Penulis sepenuh masa' anjuran Kota Buku. Dua orang panelis iaitu Ramli Awang Mursyid dan Zahiruddin Zaibidi. Kedua-duanya tak saya tahu siapakah mereka. Pernah dengar tetapi tidak pernah menatapi karya mereka.

Saya pergi ke sana bersama dengan seorang rakan blogger. Saya pun tak pernah bersemuka dengannya rakan tersebut. Itupun kali pertama berjumpa. Saya gelar dia kak sebab dia lebih tua daripada saya. Heh.

Usai solat Zuhur, kami berlegar sekitar Dewan PWTC untuk mencari tapak seminar tersebut dijalankan. Nasib baik ada kaunter pertanyaan. Seminar tersebut akan berlangsung di Dewan Sarawak.

Setibanya kami di sana, kelihatan ramai wanita berkumpul di Dewan Sabah. Jadi saya ingatkan kami terlambat sampai perlu beratur, kemudian rakan saya ingatkan bahawa seminar di Dewan Sarawak. Kami pergi ke sebelah dan lihat hanya 2-3 kerat manusia sahaja berada di dalam.

Kami ambil tempat duduk barisan hadapan. Sementara menunggu panelis datang, saya bertanya dengan orang belakang saya adakah kami di tempat yang betul.

"Betul dik. Ni tempat seminar bersama tuan RAM," jawab kak genit bertudung labuh.

"Saya ingat tersalah tempat sebab saya lihat dewan sebelah ramai orang beratur."

"Itu sebab Adi Putra datang untuk drama terbaru dia."

Oh. Patutla saya lihat ramai wanita beratur. Seperti terungkai persoalan saya seketika tadi.

Habis sahaja seminar, kami pergi solat Asar dahulu sebelum terus pergi mencari tempat makan. Rakan saya lapar. Saya pun sedikit lapar tapi masih boleh bertahan.

Semasa rakan saya membeli nasi Ayam yang berharga RM10, saya tiba-tiba terasa nak sertai sekali. Kira saya makan sekali lah.

Ketika itu meja makan hampir penuh dengan manusia. Rakan saya dapat cop meja makan bersama 3 orang lelaki sedang kusyuk bersembang. Seorang tua berumur lingkungan 70an, seorang muda lingkungan 30an, dan 20an.

Orang tua di hadapan saya itu seperti seorang yang terkenal. Tetapi tidak saya tahu di mana terkenalnya itu. Saya abaikan sahaja.

Habis sahaja makan, rakan saya bergambar dengan orang tua tersebut.

Kemudian kami pergi ke tingkat 4. Saya ingin melihat buku-buku jualan antarabangsa. Nasib kami malang. Banyak booth telah ditutup. Baru saya tahu yang mereka hanya buka sampai pukul 7pm. Aduh. Melepas saya.

Selepas ini saya takkan pergi ke pesta 2013 ini lagi atas sebab kekangan masa. Semoga tahun hadapan saya berkesempatan seperti tahun ini dan tahun lepas juga. Amiin.


1 mengomel so far

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon