Khamis, 25 April 2013

Menyusun kepingan puzel Naga

Banyak juga benda yang perlu saya baca apabila saya mula serius pada projek master saya ini. Tadi hampir 10 jurnal saya muat turun untuk dibaca nanti. Erti kata nanti itu tidak bermaksud malam ini. Mungkin esok. Heh.

Apabila mula membaca bidang yang saya minati, saya seperti begitu teruja dengan pelbagai maklumat yang melimpah masuk ke dalam minda saya ini. Tak tahu mana satu perlu dipilih. Saya kelabu mata melihat sana sini apa yang perlu dibaca. Pelbagai kata kunci saya temui. Seakan saya seorang master sekarang! (patutnya dari tahun lepas begini. Uhuks)

Namun, saya juga tahu bukanlah semua maklumat yang saya jumpa itu berguna untuk saya. Memanglah kelihatan apa yang saya baca semua seakan mengiyakan maklumat yang saya perlu. Walhal hanya serpihan sahaja perlu buat saya faham.

Membaca ini ibarat menyusun teka-teki puzel maklumat. Kita mengeluarkan tujuan dengan menyatakan soalan. Kemudian akan terbentuk seperti serpihan naga yang akan kita susun dengan maklumat yang kita dapat. Tidak semua serpihan puzel yang kita dapat muat antara satu sama lain. Perlu dicari satu demi satu demi menyelesaikan puzel yang besar ini.

Oh nampaknya besar juga naga yang akan saya satukan ini.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon