Selasa, 23 April 2013

Kisah Bertukar Cikgu

Pertukaran cikgu bukanlah senang. Terutama apabila murid-murid sudah mula menyayangi cikgu tersebut.

Abah pernah bercerita bahawa dia berhenti darjah 4 sebab cikgu yang ajar dia dari darjah 1 hingga 3 meninggal dunia. Dia sedih dan tak mahu ke sekolah lagi. Jadilah dia seperti budak kampung lain. Bermain-main di sekitar kampung sahaja pada zaman akademik masih tidak menjadi sijil bekerja.

Namun, dia terharu kemudiannya apabila pengetua sekolah ketika itu, Cikgu Samad sanggup kayuh basikal sejauh 10 km datang ke rumah hanya untuk memujuk dia kembali bersekolah. Abah amat berterima kasih kepada Cikgu Samad. Dengan habisnya darjah 6, abah ada kelulusan untuk memohon di sektor kerajaan.

Abah mendapat peluang bekerja menjadi polis hutan pada umur abah 20-an.

Sekarang situasi ini kena pada saya pula. Dr. A yang mengajar subjek statistik maju ditukarkan kepada Dr. P (warga Iran) atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan.

Saya lihat beberapa pelajar warga asing beremosi apabila ingin Dr. A kekal mengajar kami. "We will stick to Dr. A," kata Khalid kepada ketua jabatan sains tanaman.

Bagi saya pula, sebenarnya kami perlu memahami situasi ini. Setelah berbincang untuk seketika waktu, akhirnya ketua kelas (tidak rasmi) kami, Khalid (dari Oman) akan berbincang pula dengan Dr. A mengenai hal ini.

Penungguan kami membuahkan hasil apabila kami mendapat emel daripada Dr. A mengatakan bahawa dia akan mengajar kami semula pada minggu ini. Alhamdulillah.

Dr. A pengajarannya kena dengan kami kerana beliau orang Malaysia dan tahu bagaimana orang Malaysia berfikir. Dengan itu pengajarannya nampak mudah dan senang difahami ramai.

Semoga Dr. A kekal mengajar kami sampai hujung semester ini.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon