Rabu, 24 April 2013

Kapal di tengah lautan

Selalu saya lihat filem perkapalan menayangkan kehebatan kapal mudik di tengah laut. Melawan deras ombak yang melanda kapal kala ribut menyergah. Riuh satu kapal dengan arahan nakhoda. Ke sana ke sini anak kapal berlari kelam-kabut patuh kepada arahan nakhoda.

Apabila ribut mula reda, semua yang ada tidur seadanya. Takut-takut ribut kedua datang. Tapi itu jarang sekali berlaku dalam filem.

Setelah itu ramai berterima kasih kepada nakhoda kerana bijak mengendalikan suasana yang kelam tadi. Nakhoda hanya tersenyum dan berkata, "Kita mesti mempunyai arah tujuan. Ini hanyalah rintangan kecil."

Hebat sungguh mereka di tengah laut. Kapal yang terumbang-ambing itu kelihatan kecil sahaja kala dibidas ombak yang menggunung tinggi. Seakan-akan dunia ini akan kiamat melihat mereka bertungkus-lumus mengabdikan diri untuk kekal hidup di tengah lautan luas ini.


"Dik, tak baik terumbang-ambing. Bertaut pada mana yang dapat. Serahkan segalanya kepada Allah selepas itu," pesan Kak Ros terngiang-ngiang di telinga saya.

Banyak hal berlaku sepanjang awal tahun ini. Terasa berat sahaja hati saya ni. Apabila difikirkan kembali, setiap perkara pasti ada hikmahnya.

Seperti kapal yang terumbang-ambing dihempas ombak, hanya nakhoda yang kuat dan teguh sahaja mampu memandu kapal itu jauh dan kekal terapung di tengah lautan mendalam itu.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon