Isnin, 8 April 2013

Dari mulut ke mulut

"Eh, kau dengar tak yang Dr. Y bercerita tentang tapak di ladang buah?"

"Tak."

"Aku tak tahulah mana beliau tahu, tetapi masa aku sembang dengan penyelia aku boleh pula beliau tahu yang kami sedang nak minta tapak di ladang buah."

Saya hanya mendengar.

"Aku rasa pelajar bawah beliau yang beritahu."

"Setahu aku, hanya kau dan Lela sahaja tahu... Eh, kejap. Tapi Ani ada sebelah, bukan?"

Saya hanya senyum. Terdapat satu pengajaran di sini.

Apabila satu berita itu tidak tahu kepastiannya, kalau boleh jangan sampaikan kepada semua orang. Kalau boleh sampaikan kepada orang terdekat sahaja. Kita tidak mahu ia tetiba kecoh tanpa sebab walhal ia belum pasti lagi.

Manusia suka bercerita. Sebab itu saya mula faham kenapa Nisah Haron mengatakan kisah yang belum pasti jangan dikisahkan dahulu. Simpan dahulu sehinggalah ia betul-betul menjadi.

2 mengomel

Begitu lah manusia... itu tidak termasuk mereka yang suka menambah nokok cerita :)

salam kenal salam ziarah..perkara yg tk jelas hanya akan menambah kekusutan...wallahuallam

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon