Isnin, 15 April 2013

Cuai di ladang

Petang tadi saya sempat singgah ke ladang 10 untuk melihat semaian benih rosel saya semai minggu lepas. Alhamdulillah benih tumbuh subur.

Saya lihat apa salahnya saya dermakan sedikit anak benih yang ada ini kepada rakan saya, seorang pelajar PhD dari fakulti Fizik. Saya pun menelefonnya dan mengajak dia datang ke ladang 10. Handphone biasanya saya letak di poket kiri atau kocek kiri jaket saya.

Saya lihat dia gembira menerimanya. Sayapun gembira memberinya.

Selepas mengucapkan terima kasih saya membonceng motorsikal untuk singgah di Masjid UPM. Sedang membonceng itu saya rasa lain macam. Terasa ringan sahaja poket kiri ini, atas dan bawah.

Saya berhenti di tepi jalan. Ya Allah, handphone saya tiada di tempat biasa. Kemudian baru saya teringat saya ada memasukkan handphone saya di poket kanan, bersama dengan dompet.

Agaknya kerana terlalu padat, handphone saya terloncat keluar dari poket kanan.

Saya risau. Bukan apa, banyak nombor telefon di situ. Yang lain saya tak kisah. Kredit ada RM4 sahaja.

Terus saya patah balik dan melalui sekeliling laluan yang saya lalu tadi. Tiada. Hati saya kerap berdoa agar handphone saya ada di ladang. Saya takut ia tercicir semasa saya di jalan raya. Mesti hancur nanti.

Saya rasa saya perlu menelefon handphone saya itu. Lihat siapa yang jawab nanti. Tetapi masalahnya dengan apa? Terus saya fikir rakan saya yang tinggal di kolej serumpun - Fansuri. Mungkin dia boleh tolong saya.

Saya singgah ke biliknya namun nasib tidak menyebelahi saya. Dia tiada di bilik.

Saya singgah pula di bilik Ikhsan. Pun tiada. Fikir punya fikir, saya teringat bilik rakan saya di kolej 14, Amran.

Setelah penat melangkah tangga tingkat 4, saya hampa juga. Tiada sahutan dari dalam bilik. Hati saya mula gundah gulana.

Sedang saya ingin turun itulah saya lihat Amran naik dari tangga. Alhamdulillah.

Dipendekkan cerita kami bersama pergi mencari di ladang 10.

"Apa kata kamu cuba call lagi sekali," kata Amran.

tut tut...

"Assalamualaikum, siapa ni?" Suara lelaki yang saya kenal kedengaran.

"Waalaikumusalam. Ini Wong."

"Ini Syahmi."

Dalam hati saya terus ucap alhamdulillah.

Kami berjumpa di pintu masuk ladang 10.

"Tadi sewaktu aku call, ada seorang Cina angkat. Katanya kamu tercicir handphone di ladang 10," terang Syahmi.

Alhamdulillah.

4 mengomel

syukur...semuanya dah selamat..

henset aku pula baru pecah skrinnya. T.T

Puan @smRose @na, alhamdulillah.

@Bedaduz
Ada hikmah di sebalik itu.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon