Ahad, 21 April 2013

Congakan perkahwinan alaf 21

Saya memandang perut kawan saya di hadapan. Kemudian memandang muka dia kembali.


"Kos nak kahwin berapa yea?"

"Eh, tanya aku pula. Aku belum kahwin lagi lah," kata Mahmud sambil mencebik muka.

Saya ketawa mendengarnya.

Rusman lalu di hadapan kami lalu aku bertanya soalan yang sama.

"Bergantung kepada keluarga," jawab Rusman.

"Maksudnya?"

"Kalau keluarga tak bantu, mahu dalam RM25 ribu."

Gulp. Aku menelan air liur. Di dalam kepala otak ini mula berfikir, "Kalau simpan RM1 ribu sebulan, mahu 2 tahun tunggu nih."

"Tetapi sekarang keluarga tak kisah sangat nak bantu anak-anak kahwin," tambah Rusman lagi seperti tahu apa yang aku fikirkan.

"Buat pinjaman pun boleh," celah Mahmud.

Saya mula berkerut dahi. Takkan lah nak kahwin pun perlu pinjaman.

"Kawan aku orang Johor dan dia kahwin di sana. Pulangan orang yang menghulur lebih banyak berbanding kos keseluruhan majlis kahwinnya," kata Mahmud lagi seakan mengatakan tak perlu fikir sangat kos kahwin ini.

Hmmm. Susah nak kata. Mungkin itu budaya di kampung di Johor. Kalau di Perak ini, huluran wang bermula daripada not hijau sehinggalah not merah sahaja. Amat jarang mencecah not unggu. Itupun kalau saudara-mara saya kaya.

Tiba-tiba laungan tafsiran bacaan surah An-Nur ayat 32 kedengaran;

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui."

1 mengomel so far

kena cari orang johor nie izham.. :)

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon