Jumaat, 22 Mac 2013

Terkilan dengan ajakan

"Salam Wong. Kamu nak pergi kenduri kahwin Aizat?" baca saya di kotak pesanan ringkas telefon bimbit.

"Bila?" balas saya.

"Hari Jumaat kita bertolak. Hari Sabtu lepas kenduri, malam kita pulanglah. Pergi naik bas."

Saya berasa was-was. Mengapa hari ini baru nak ajak? Saya malas nak membalas. Sedang berfikir ada apa-apa aktiviti tak saya pada hari Jumaat dan Sabtu ini.

1 jam kemudian.

Derrr... derrr... derr... gegar telefon bimbit di kocek kiri.

"Awang is calling," tertera di skrin.

Saya abaikan dahulu kerana ada ujian perlu dijawab.

Pada pukul 2 petang saya menelefon semula Awang.

"Kami pergi berempat. Ali, Ahmad dan Abu ikut sekali."

Saya hanya mengiyakan. Bila beli tiket?

"Actually, si Abu tetiba tak jadi pergi ada hal. Jadi ada kosong satu. Teringat kat kamu. Yang itu ajak ni," kata Awang.

Saya tersentak mendengarnya. Baru sahaja fikir ingin ikut sekali. Aizat bukanlah asing bagi saya. Dahulu ketika tinggal di blok J bersama, selalu sahaja saya melepak di biliknya. Bergosip bersama geng.

Namun, apabila dikatakan saya sebagai pilihan akhir dan bukannya pergi bersama, saya rasa pahit di lidah.

"Tak apalah Awang. Aku rasa aku terpaksa menolak. Hari Ahad aku perlu hadir temuduga. Kirim salam pada Aizat ya. Dan selamat pengantin baru buat dia juga." Aku menutup perbualan dengan memberi salam.

Sebenarnya saya kisah juga apabila kawan mengajak pergi ke walimah orang. Sebolehnya ajaklah seminggu atau dua minggu awal. Patutlah saya rasa semacam lain apabila tiba-tiba Awang ajak saya pergi.

Dahulu ada juga Abu ajak saya pergi walimah orang lain. Saya tidak kenal orang itu lalu saya menolak. Di sini, saya salut sama Abu kerana ajak saya awal 1 minggu sebelum pergi. Walaupun Abu dahulu pernah ada kes dengan saya, dia tetap cool mengajak saya. Terima kasih Abu.

Oh, saya tak salahkan Awang juga untuk hal ini. Dia hanya menjalankan tugasnya mencari orang mengisi lompong yang ada.

Cuma, pengajaran saya dapat di sini, sebolehnya janganlah jadikan kawan itu nombor kedua sebagai pelan simpanan sahaja. Kalau boleh, ajak awal. Jangan nak pergi esok, hari ini baru ajak. Pasti akan ada yang menolak nanti, bukan?

nota kecil: Nama diubahsuai ikut nama Melayu lama. Barulah klasik gitu~

2 mengomel

Sensitif juga kamu ni ya.. Hehehe...

Itu... subjektif la kak. Heh.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon