Rabu, 6 Mac 2013

Kategori:
, ,

Sarapngari - Cabaran terbaru!

Kebelakangan ini saya kerap kali sarapan pada pukul 10am. Selalunya saya sarapan pada pukul 8am. Apabila bersarapan lambat ini, membuatkan saya tidak dapat makan tengah hari pada pukul 12pm.

Lalu saya melanjutkan makan tengah hari saya pada pukul 2pm. Kalau boleh saya nak lanjutkan sahaja ke pukul 3pm, namun tidak tercapai hasrat itu kerana kafe Agrobio tiada makanan sedap pada waktu itu.

Pada pukul 2pm pun sudah hanya tinggal sisa apatah lagi lebih dari itu.

Saya dapati juga apabila saya sarapan, saya dapat fokus sepanjang hari bermula dari pagi sehinggalah malam. (walaupun ada terbabas tidur).

Kadang-kala kalau lewat datang ke fakulti, saya terus sarapngari sahaja. (Sarapan + tengah hari = sarapngari. Ia tidak terdapat dalam catatan DBP. Jangan keliru untuk itu!)

Cuma pada waktu tengah harinya saya kena paksa diri makan walaupun kadang-kala terasa masih kenyang. Takut nanti kalau saya terperangkap di fakulti dek hujan lebat, perut ini masih dapat bertahan. Jika tak alamatnya terpaksalah saya menahan lapar sepanjang terperangkap itu.

"Wong, kan aku dah kata, letak jelah makanan di meja kamu tu," pesan kawan saya apabila saya mengisahkan tentang kes saya terperangkap di fakulti.

Bukan tak nak, tetapi tak boleh. Apabila ada sahaja makanan di hadapan mata, tangan ini gatal untuk menyuapnya ke mulut. Walhal perut sudah berkata jangan. Heh.

"Letaklah kekacang. Penuh tenaga," kata kawan saya lagi.

Terfikir juga ya kekacang apa sedap untuk saya buat janjan (snek) makan jika saya terperangkap...

---

Nota:
1. Sarapan mampu memberi tenaga kepada kita untuk terus kekal aktif sepanjang hari.
2. Teringat pesan nabi tentang sunat bersahur.
3. Penting sediakan makanan sebelum hujan!




3 mengomel:

  1. Paling sedap kacang biji gajus. Selalu aku beli masa behenti kat stesen minyak terutama waktu travel. Tapi harganya tidak la sesedap rasanya. mahal!

    BalasPadam
  2. *jajan ;)

    Saya selalu beli kekacang yang dijual bungkus2 yang harganya RM2 @ RM3 sebungkus. Di pasar malam juga selalu ada jual.

    BalasPadam
  3. @Asrul
    Idea bagus!

    @Kak Dell
    Terima kasih atas pembetulan itu. (y)
    Nanti saya singgah pasar malam beli buat jajan.

    BalasPadam

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.