Selasa, 12 Mac 2013

Sahabat baik penyelidik


Dia hidup sudah lama
Diguna pakai oleh ramai orang
Mula dikenal ramai hanya kerana
kepantasannya.
Dulu orang menyebut Yahoo!
Kini orang menyebutnya pula
Sungguh ia laju
Memberi khidmat terbaik buat
si penyelidik
Kaulah teman,
Kaulah sahabat,
Kalaulah guru,
Oh Google...

Saya suka guna Google untuk mencari maklumat. Selalunya maklumat yang saya nakkan pasti muncul pada carian pertama.

Baik sungguh Google. Dulu saya tak tahu pun guna enjin carian. Memang susah apabila kena ingat nama laman web untuk mencari maklumat.

"Aku tak ingat laman apa entah. Aku ingat kata kuncinya dan kemudian Google sahaja," kata kawan saya apabila saya bertanya bagaimana dia hebat dalam maklumat tentang komputer.

Sejak itu saya mula berjinak dengan Google. Siapa sangka kemudiannya saya dimurahkan rezeki oleh Allah mudah memahami apa yang saya Google. Alhamdulillah.

Mengikut pengalaman saya, apa yang penting kena pandai guna kata kunci apabila nak Googling. Jika tak, maklumat kita nak cari memang sukar.

Sedihnya, jika kita Google bahasa Melayu, jarang-jarang jumpa maklumat yang baik. Ada pun di Wikipedia Bahasa Melayu. Namun ia tidak lengkap. Malahan ada yang kurang berkualiti. Nampaknya pengguna bahasa Melayu belum lagi pandai menggunakan internet, fikir saya.

Tak. Itu tidak betul sama sekali. Sekarang saya turut menyumbang di WBM. Jadi adalah pengguna bahasa Melayu yang pandai guna internet dalam BM. Orang lain? Kenapa saya perlu kisah dan harapkan orang lain jika saya sendiri tidak mulakan dahulu?

Eh? Jauh pula saya menyimpang. Balik kepada cerita utama kita, saya kini bergelar pelajar sarjana mendapati Google memudahkan saya mencari maklumat di buku.

Semalam saya cari tentang petai belalang. Terjumpa maklumat ringkas dan padat tentangnya di Google book. Saya cuba cari di katalog PSAS (perpustakaan UPM), tiada pula bukunya.

Ah biarlah. Janji saya sudah dapat maklumat apa yang saya perlu. Banyak lagi saya perlu baca. Dan Google membantu saya mencarinya pada tempat yang betul.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon