Isnin, 18 Mac 2013

Penulis harapan vs Penulis betul


Saya terkesima seketika apabila berjumpa dengan seorang pak cik ini. Dia berumur dalam lingkungan 40-an. Baik orangnya. Pekerjaan dia sekarang adalah menjual buku terpakai. Kami berkenalan ketika dia menjual di Pesta Kolej Canselor Jumaat lepas.

Sekarang dia sambung PhD. di sebuah universiti swasta di Selangor. Katanya dia memohon MyBrain.

"Saya ini sudah sertai pelbagai seminar menulis," kata bangga pak cik itu.

Saya teruja mendengar pengalamannya itu. Banyak dia bercerita tentang teknik penulisan yang dia pelajari.

Apa hasilnya, tanya saya.

"Hmmm. Itulah..." Sambil membelek-belek susunan buku di atas meja jualannya.

Saya senyum.

"Kita takkan tahu tahap kita sebenar sehingga kita mula langkah pertama kita," kata saya ringkas.

Saya mula sedar bahawa untuk menjadi penulis yang betul penulis dan bukannya penulis harapan, hanyalah dengan menulis dan bertindak atas penulisan kita itu. Kita tidak boleh terawang-awang di langit minda bercita-cita untuk menulis tetapi tidak langsung cuba untuk menulis.

"Ada blog?" tanya saya.

Dia hanya menggelengkan kepala. "Saya ini kurang sikit dengan IT."

Saya senyum. Orang tua memang begitu. Suka guna alasan begini walhal inilah cara terbaik untuk cepat mendapat tempat di pasaran penulisan. Lihatlah Hilal Asyraf. Tidak sampai umur 25 tahun banyak buku telah beliau tulis. Hebat. Ini semua kerana beliau bertindak dengan apa yang beliau ada.

Beliau juga dahulu bermula dengan blog. Kemudian berjinak dengan blog persendirian dan akhirnya menubuhkan syarikat sendiri.

Bagaimana dengan saya pula? Oh saya telah mulakan langkah pertama saya dengan menulis blog dan mencipta page saya sendiri.

Saya mula nampak bidang yang boleh saya pergi. Mungkin bidang hortikultur ini tidak seberapa, tetapi sekurang-kurangnya saya berjalan dan terus berjalan.

Saya ambil kad nama pak cik itu dan berjanji akan melawat kedai bukunya suatu hari nanti. Seronok bersembang dengannya.

Saya pergi dengan beberapa buah buku terpakai di tangan setelah membuat bayaran.

3 mengomel

Pakcik tu jual buku terpakai genre apa ya?

Macam-macam kak. Kalau kak nak tahu lebih lanjut boleh hubungi di laman FBnya, https://www.facebook.com/ahalimismail

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon