Rabu, 13 Mac 2013

Pangkat Master

Apabila bergelar sarjana, perlulah bertindak sebagai seorang sarjana juga. Petang tadi saya ada bersembang dengan rakan saya tentang tugas menjadi sarjana.

"Kamu dikira untunglah. Ada bilik siswazah. Aku pula terpaksa melepak di makmal."

Saya hanya senyum dan menganggukkan kepala. Apabila bersembang dengan rakan-rakan sesarjana, saya rasa beruntung dengan apa yang saya ada. Alhamdulillah saya ucapkan.

"Sekarang budak ijazah tahun akhir mula sibuk di makmal buat projek mereka. Nak tak nak aku kena tolong mereka. Tapi aku tak boleh nak bagi kata putus dalam buat eksperimen. Takut nanti aku salah," ujar rakan saya itu.

"Ok la tu. Sekurang-kurangnya kamu ada lah menolong. Ni di fakulti aku ada seorang warga asing peringkat sarjana macam kita masih tak tahu bagaimana nak guna pipet," kata aku.

"Hah!? Itu teruk sangat."

Hahaha. Kami tergelak-gelak bersama. Warga asing itu adalah seorang warga Iran wanita lingkungan umur 25-an.

Bagi saya, itu amatlah mengecewakan jika seorang yang telah mendapat ijazah tidak tahu langsung nak guna barang makmal. Kalau lupa boleh dimaafkan kerana almaklumlah manusia ini mudah lupa jika tidak diamalkan ilmu. Seperti kata-kata yang biasa kita dengar, "ilmu tanpa amal, ibarat pohon tanpa buah".

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon