Rabu, 27 Mac 2013

Membuka bisnes tuisyen

Semalam saya hadir satu temuduga untuk menjadi cikgu tuisyen (menurut iklan yang dipaparkan). Ia dijalan oleh sebuah organisasi bersebelan taman kuarters saya tinggal.

Setahu saya tiada pusat tuisyen di sini. Agaknya mereka baru tubuhkan dan ingin mengupah beberapa orang cikgu tuisyen berkerja di bawah mereka.

Saya menjadi calon pertama hadir. Saya disambut oleh seorang pakcik tua berusia lingkungan 50an.

"Encik Uthman ya?" tanya saya.

Dia hanya menganggukan kepala kerana sibuk melayan pemanggil di telefon bimbitnya.

"Silakan masuk," katanya perlahan kepada saya.

Saya duduk di saf belakang menunggu panggilan. Saya lihat beberapa orang bergegas menyediakan meja dan kerusi di bilik tertutup di surau itu. Agaknya baru hendak berkemas usai solat Isyak.

"Boleh masuk," kata seorang pak cik berkopiah hitam.

"Nama saya Abdul, ini Uthman dan tengah ini Rezuan."

Saya bersalaman dan memperkenalkan nama saya pula.

"Apa perancangan encik Wong apabila diberikan tugas ini?"

Saya membuat muka keliru. Bukankah saya hanya perlu datang mengajar? Untuk cuba berlagak pandai, saya menerangkan pengalaman saya menjadi guru tuisyen bermula tahun lepas.

"Hanya sebagai guru tuisyen ganti. Tidak menjadi guru tuisyen penuh sebab pusat tuisyen ada guru mereka sendiri," jelas saya.

Mereka memandang saya pelik.

Encik Uthman mula bersuara apabila Encik Abdul memandangnya pelik. "Di iklan tu saya tampal perlukan guru tuisyen."

Kerut di muka Encik Abdul mula hilang. Dia seperti faham kata-kata Encik Uthman itu tadi.

"Begini, kami ada sebuah rumah kosong disediakan khas atas nama surau ini. Jadi kami pencari orang yang sanggup menguruskan rumah tersebut sebagai pusat tuisyen," terang Encik Abdul.

Saya mula jelas. Patutlah saya tidak pernah tahu tentang pusat tuisyen ini. Rupanya mereka mahu menubuhkan pusat tuisyen dengan mencari calon yang akan menguruskannya.

"Kalau encik Wong ok, bolehla hantar 'quatation' kepada saya dalam masa tempoh seminggu ini. Ok?"

Seperti  Encik Abdul anggap saya tahu quatation itu dia terus menjelaskan apa peracangan mereka dengan rumah sewa itu.

Saya serius tak faham istilah quatation itu apa.

"Saya fikirkan dahulu lah. Saya pun tiada pengalaman untuk perkara sebegini. Sebelum ini saya hanya mengajar biasa. Manakala ini sudah masuk bidang pengurusan."

Mereka angguk tanda setuju dengan penjelasan saya. Encik Abdul memberi saya masa seminggu untuk menyediakan 'quatation'. Perbincangan berlangsung dalam 15 minit sahaja.

Tiba sahaja di rumah, saya terus Google 'quatation' itu apa tetapi tidak dapat jawapannya. Argghh! Mengapalah aku ini berlagak pandai. Tanya sahajalah 'quatation' itu apa dalam bahasa Melayu.

Akhirnya aku terdetik nak tanya pada kakak aku.

"Quatation tu sebut harga la."

Mata saya terbuka luas tanda saya sudah faham maksud Encik Abdul dan kawan-kawannya itu. Mereka memberi peluang kepada saya untuk buka bisnes pusat tuisyen di taman ini.

Sekarang saya masih berfikir untuk terima atau tidak tawaran itu. Yelah pengalaman saya pun tidak lah banyak terutamanya dalam bidang pengurusan. Nampaknya saya perlu membuat beberapa tinjauan untuk mendapat gambaran lebih lanjut tentang pembukaan pusat tuisyen ini.

4 mengomel

Tahniah izham.. ;)

Aku sedang fikir nak terima atau tak sebab pengalaman memang tiada.

Bolehlah hire saya jadi cikgu tuisyen pula! ;)

Buat sendiri memang susah. mungkin boleh ketuk pintu mana-mana pusat tuisyen, dan tanya dia nak buka cawangan atau tak. Minta pusat tuisyen tu bekalkan guru tuisyen dan bahan bantu mengajar, ko pula uruskan dari segi pelajar dan promosi.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon