Jumaat, 15 Mac 2013

Bermula dengan satu langkah

Setiap kejayaan bermula dengan satu langkah. Setiap pekerjaan bermula dengan hari pertama. Begitu jugalah saya dalam memahami erti kehidupan ini.

Saya mula berjinak dengan Facebook seawal tahun 2009, diperkenalkan oleh rakan sejurusan saya. Kemudian pada tahun 2011, saya mencatat sejarah tersendiri dengan mencipta blog saya ini. Seperti seorang bayi, saya merangkak untuk mempelajari setiap perkara baru yang masuk dalam diri saya.

Kini, saya berjinak pula dengan laman web. Saya tak nafikan laman web di bawah kelolaan saya masih di tahap amatur. Lihat lah laman web Me Write Manglish dan Jom Tanam Sendiri.

Tema rekaannya pun masih biasa. Tidak gah seperti laman web lain.

Saya tak nafikan proses pembelajaran untuk saya mahir amat lambat berbanding orang lain. Alasan utama saya adalah malas. Oh sungguh ironi mendengar alasan itu bukan?

Walhal boleh je kalau saya berusaha istiqomah dalam perbuatan saya.... Erkkkk... Itu... sukar saya katakan di sini.

Apa yang ingin saya katakan sebenar, ialah tentang jumlah like yang mula meningkat di page JTS. Saya bersyukur, Alhamdulillah.

Insya-Allah, peristiwa ini memberi saya motivasi semula untuk menulis tentang hortikultur. Pada awalnya saya ada menulis sedikit tentang hortikultur, tetapi seperti sambutannya kurang membuatkan saya hilang motivasi. Lalu saya tinggalkan sahaja ia di page JTS.

Ada beberapa orang bertanya tentang teknik perkebunan terbaik mengikut tempat mereka. Gembira saya menjawabnya.

Mungkin kekangan masa sebagai seorang sarjana membuatkan saya tidak dapat untuk memberi komitmen penuh menulis di laman web JTS. Saya akan buat yang terbaik membahagikan masa saya kini.

Hei, seperti di awal kata, bukankah kita semua bermula dengan satu langkah?

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon