Ahad, 31 Mac 2013

Berkebun bandar

Berkebun. Kalau kita dengar sahaja perkataan ini mesti kita fikir kita perlukan kawasan yang luas untuk berkebun. Tak ya pun perlu berada di rumah teres atau rumah atas tanah. Kuarters dan pangsapuri memang tidak pernah terbayang oleh kita untuk berkebun.

Saya cuba membuang persepsi itu dengan berkongsi gambar berkebun di rumah di Jom Tanam Sendiri.

Alhamdulillah. Akhirnya saya nekad untuk membersihkan ruang lapang berdekatan tingkap bilik saya untuk berkebun.

Dahulu ada juga saya berkebun tetapi ia sementara sahaja. Masa itu fikiran kusut dengan pelbagai masalah. Kali ini saya nekad untuk berkebun dengan cara saya sendiri. Inipun terinspirasi setelah berkongsi pelbagai gambar berkebun bandar di negara orang Puteh.

Saya tertanya juga bagaimana di Malaysia? Tiadakah gambar-gambar menarik tentang berkebun bandar di Malaysia?

Fikir punya fikir, akhirnya saya kata, apa kata aku mula dulu?

Bekas untuk saya bercucuk tanam di kuaters.

Beberapa pek biji benih cubaan saya beli dari pasaraya Mydin.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon