Jumaat, 29 Mac 2013

#10 minit penulisan: Motivasi turun naik

Setiap manusia ada potensi untuk berjaya. Ia akan ditemui apabila manusia itu menyedari potensi dirinya sendiri. Tidak kiralah dengan pujian atau kritikan orang lain, potensi tetap ada pada setiap diri manusia.

Begitu juga pada saya. Saya mempunyai potensi dalam menulis. Heh. Walaupun begitu ia tidak bergolek datang dengan cepat. Ia datang perlahan melalui masa, sedikit demi sedikit.

Saya mencuba pelbagai teknik bacaan yang saya saya perolehi. Sedikit demi sedikit saya praktikkan. Saya tidak boleh amalkan semua sekali gus kerana ia bukanlah kemampuan saya sebagai manusia untuk mempelajari sesuatu perkara dalam sesuatu masa yang ditetapkan.

Saya ini jenis santai orangnya. Tak mahu ribut-ribut dalam melakukan sesuatu perkara.

Beberapa hari yang lalu saya mengajak rakan-rakan saya untuk menubuhkan kelab kebun bandar. Kami bertiga menjadi pengasas kepada kelab itu. Fasa pertama adalah menulis tentang teknik perkebunan yang sesuai di Malaysia.

Saya harapkan kawan saya menghantar satu artikel setiap minggu untuk dipamerkan di blog nanti. Setakat ini, tiada respon.

Perkara ini membuatkan saya terfikir tentang kejayaan dalam penulisan. Betullah kata-kata penulis berjaya, "Saya menulis bukan kerana inspirasi tetapi kerana konsistensi."

Saya berusaha keras untuk istiqomah dalam menulis walaupun apa-apa platform sekalipun. Hari ini saya memilih untuk menulis di blog.

Mungkin agak berserabut apabila saya masukkan segala macam pemikiran saya ke dalam satu entri. Nak buat macam mana. Ia hanyalah latihan kepada saya untuk terus menulis.

Ada beberapa rakan saya tidak percaya bahawa menulis ini adalah kemahiran. Mereka percaya ia bakat. Heh. Jika saya ada bakat menulis, sudah lama saya jadi penulis terkenal.

Namun, hakikatnya tidak. Setiap penulis yang berjaya mengatakan mereka mula menulis dan konsiten dalam penulisan itu sehinggalah hasil penulisan mereka membuahkan hasil.

Nah, adakah saya sebagai penulis perlu menunggu untuk menulis apabila inspirasi datang bergolek di minda saya? Tidak. Tidak mungkin ia akan terjadi.

Untuk itu saya mulaka siri penulisan 10 minit di blog saya dengan tajuk #10 minit penulisan: tajuk.

Ini dikira apa yang anda baca adalah apa yang saya dapat nukilkan selama 10 minit saya berada di hadapan laptop saya ini. Terus, saya perlu memahami juga apakah yang ingin saya tuliskan hari ini. Jika tidak, penulisan 10 minit saya ini akan kedengaran hambar dengan kisah-kisah yang sama sahaja.

Lalu, saya perlulah menulis sesuatu yang menarik terjadi pada hari tersebut. Dan hari ini saya menulis tentang motivasi penulisan. Terinspirasi atau konsitensi.

Segala macam bentuk penulisan ada. Namun apa yang menentukan kejayaan seseorang itu adalah dengan istiqomah dalam apa jua yang dia lakukan...

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon