Sabtu, 2 Februari 2013

Umur Kejayaan


"Wong, apabila melihat umur aku, terasa aku tak capai apa-apa lagi." Memandang jauh Ariff semasa bersembang dengan aku.

Aku kehairanan.

"Yelah. Kalau orang lain, umur 25 seperti aku ini sudah kahwin. Sudah ada kerjaya yang gah. Aku ini pula hanyalah pelajar sarjana yang sedang bekerja sebagai RA," sambung dia lagi.

Saya hanya tersenyum mendengar luahan kata Ariff itu. Ya saya sedar tentang itu. Sudah masuk bulan Februari tahun ini dan saya masih berada di tahap yang biasa-biasa (mungin?).

Oh. Itu tidaklah seperti yang dikatakan. Ada beberapa perkara yang jauh lagi untuk saya capai lagi. Cuma apa yang penting, saya jalankan ia sikit demi sikit. Tidak boleh terlalu ingin berlari jika badan ini masih lagi tidak dapat menahan penat lelah yang bakal melanda.

Apabila stamina sudah mencukupi, terus saya akan berlari selaju mungkin untuk mencapai matlamat-matlamat yang saya tulis. Dan yang pasti, matlamat utama kita sebagai umat Islam hanyalah satu, untuk masuk ke syurga Allah yang paling tinggi sekali.

"Kita tak perlu fikir banyak. Aku yakin, jalan yang kita lalui ini ada kejayaannya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui," balas aku selepas melihat Ariff masih termenung sayu.


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon