Isnin, 4 Februari 2013

Perkahwinan - Mahal atau Murah?

Apabila berkata tentang perkahwinan setiap orang mempunyai reaksi yang berlainan. Bagi anak dara sunti, pasti tersipu-sipu malu. Buat teruna pula, tersenyum sengih. Buat pasangan suami isteri pula, melirik manja antara satu sama lain.

Bagi saya, perkahwinan itu satu perjalanan lain selepas bujang. Ia tidak sama apabila hidup ini sudah menjadi dua. Tidak juga sama seperti hidup adik beradik.

Persoalannya, perlukah mencari pasangan untuk kita kahwin atau berserah sahaja kepada Illahi? Ia satu yang subjektif. Jika orang dahulu, mereka meletakkan sepenuhnya kepada keputusan ibu bapa. Orang sekarang pula, suka mencari sendiri. Kata mereka ingin cari yang sesuai.

Bagi saya itu elok tetapi perlulah ada adabnya. Saya lihat anak muda mudi sekarang cuba mencari alasan untuk melakukan perkara yang hampir kepada zina dengan alasan mereka berdua akan berkahwin nanti. Berdua-duaan berpacaran. Ada juga yang lebih ekstrem menunggang motorsikal berdua.

Bukankah itu berdosa? Mereka tahu tapi mereka tetap melakukannya. Hmmm. Dan apakah kes pembuangan bayi meningkat di Malaysia tidak mereka baca? Itu membuatkan saya keliru.

Pernah saya bersembang dengan rakan saya tentang ini.

"Ish Wong. Kalau nak kahwin mestilah besar-besaran. Mana boleh kahwin kecil-kecilan. Tambahan kau nak jadi penulis terkenal. Kenalah belanja besar," kata kawan saya.

Saya terkesima mendengar pandangannya itu.

"Standardlah untuk orang sekarang belanja RM40 ribu untuk kahwin sahaja. Kita bukan orang kampung lagi."

Untuk tidak mengecilkan hatinya, saya hanya senyum sahaja. Tidak mahu bertelagah tentang ini. Jika duit saya banyakpun, bukanlah saya orangnya yang mengikut adat. Saya mengikut agama.

Tidak hairanlah apabila kes zina meningkat jika orang kita fikir kahwin itu memerlukan kos yang tinggi sehinggakan terpaksa berhutang sama seperti kita berhutang membeli rumah dan kereta.

"Insya-Allah, akan dicukupkan rezeki kalau niat ikhlas nak kahwin," kata kawan saya yang lain pula.

Erk. Kenapa apabila umur ~24 tahun ini ramai pula bercerita tentang kahwin. Hmmm.

3 mengomel

masuk dah zonperlukawin.
btw, 24? hehe

setuju pendapat hang.ikut agama.bukan ikut adat.utamakan yang wajib.selebihnya kalau berkemampuan barulah tunaikan keinginan.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon