Jumaat, 15 Februari 2013

Hadiah Buku Daripada Si Cikgu


Letih. Saya melangkah masuk ke rumah melihat keadaan sekeliling.

"Wong, ada bungkusan untuk kamu. Ia ada di atas meja," ujar adik aku yang sedang asyik bermain permainan komputer.

Saya menutup pintu seraya bergerak melihat bungkusan bersampul perang itu. Mungkinkah ia bungkusan yang dikirimkan oleh sahabat aku itu?

"Wong, ada dapat tak bungkusan yang saya berikan?" SMS sahabat saya entah bila saya tidak pasti.

"Belum." Balas aku ringkas.

"Oh tak apalah."

"Ini alamat penuh saya. Mungkin silap hantar hari itu?" Balas saya untuk tidak menghampakan hati seorang sahabat.

Saya ambil bungkusan itu dan terus ke bilik. Saya ambil sebilah gunting yang terdapat di atas meja saya. Saya gunting perlahan-lahan agar isinya tidak rosak.

Seperti yang saya sangkakan, ia adalah buku. Terdapat dua buah buku dengan tajuk berlainan kedua-duanya.

Aku tersenyum sendirian. Entah apa terasa satu kesegaran yang mengalir dari sudut hati aku. Terasa akan ada hormon adrenalin yang mengalir laju terus ke otak aku.

Aku berasa segar daripada keletihan balik daripada kerja tadi.

Buku-buku yang menguatkan
lagi hubungan ukhuwah.

Inikah dinamakan ukhuwah?

Saya ingat lagi saya pernah memberikannya sebuah buku berkaitan dengan profesionnya sebagai seorang cikgu. Saya yakin dia juga seorang yang minat membaca kerana kami pernah berbicara tentang buku.

Buku yang saya berikan juga bertepatan dengan kerjayanya seorang guru walaupun buku itu lebih khusus untuk cikgu pedalaman, namun tidak bermakna dia sebagai guru bandar tidak dapat mendapat iktibar daripadanya.

Saya tertawa sendirian melihat sebuah buku tulisan Mandarin di atas meja saya. Mungkin saya boleh berbicara bahasa yang paling banyak penuturnya di dunia ini, tetapi tidak bermaksud saya menguasainya.

Setakat sembang 2-3 patah perkataan bolehlah. Namun, tetap saya hargainya kerana, ia pemberian daripada seorang sahabat.


2 mengomel

buku wikionomic paling ku ingat sampai skrg. bagus buku tu. :)

@asrul
Jazakallah. Ada masa kongsikanlah ilmu yang kamu baca itu di blog. Teringin juga nak tahu pandangan kamu terhadap buku itu.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon