Isnin, 18 Februari 2013

Belajar untuk berjaya

"Wong, sejak aku ingin beli laptop baru ini, banyak istilah IT aku belajar. Contohnya RAM, processor, graphic card, screen size, brand laptop terbaik dan lain-lain lagi," ujar sahabat saya ketika kami berjumpa di kafe tadi.


Saya diam seketika. Terfikir tentang ini. Mestilah. Saya mula mengerti apabila kita mula ada matlamat untuk memiliki sesuatu secara tidak langsung kita akan bertindak cuba memahami apa-apa maklumat berkaitan.

Begitu jugalah apabila kita bergelar mahasiswa. Saya lihat ramai lagi pelajar yang masih kabur dengan matlamat mereka selepas belajar. Apa yang mereka tahu, ikut sahaja apa yang pensyarah ajarkan.

Mereka hanya ingin mencedok tetapi tidak ingin meminum air ilmu yang pensyarah berikan.

Saya tak nafikan saya dahulu begitu juga. Apatah lagi jurusan hortikultur ini bukanlah satu perkara yang saya lihat signifikan dalam kehidupan saya.

Namun pandangan saya mula berubah apabila saya mula berblog. Ya berblog. Saya lihat banyak blog hortikultur dan perkebunan yang bagus seperti tanam sendiri. Para penggemar tanam sendiri juga banyak berkongsikan pengalaman mereka tentang bercucuk tanam di blog mereka.

Ini secara langsung membuka mata saya bahawa ilmu yang saya belajar ada gunanya.

"Jadi, kalau kamu belajar, biarlah tetapkan matlamat seperti kamu tetapkan matlamat untuk membeli laptop baru," nasihat saya kepada dia sambil menghirup air teh O. "Saya yakin nanti insya-Allah kamu akan nampak apa yang kamu belajar ada gunanya."

Dia hanya menganggukkan kepala.

--

Nota:
1. Matlamat bertulis mampu memandu kita mencapainya.
2. Apabila kita berkeinginan akan sesuatu, pasti kita akan lakukan terbaik untuknya.
3. Belajar biarlah kerana Allah. Demi mendapatkan ilmu untuk redha-Nya.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon