Sabtu, 19 Januari 2013

Projek Tatabahasa Melayu - Kata Nama


Alhamdulillah selesai juga saya mengemaskini artikel Kata nama di Wikipedia Bahasa Melayu. Sambungan kepada projek Tatabahasa bahasa Melayu saya di WBM. Saya membuat rujukan di buku STPM bahasa Melayu (2002) dan Tatabahasa Dewan (2008). Pada awalnya saya keliru untuk meletakkan maklumat tentang kata nama.

Saya lihat Tatabahasa Dewan mengkategorikan kata nama kepada beberapa jenis manakala buku STPM sikit sahaja.

Untuk menyenangkan saya dan pembaca sekalian, saya gunakan sahaja apa yang ada di buku STPM. Ia lebih senang untuk difahami.

Saya juga letakkan beberapa gambar rajah untuk memudahkan pembaca faham carta aliran kata nama.

Saya ingin menyiapkan juga artikel Kata Kerja dan Kata Adjektif. Tapi masa tidak mengizinkan. Esok saya sudah kena hadir kem. Terpaksalah saya sambung minggu hadapan.

Saya target untuk siapkan rencana-rencana berkaitan bahasa Melayu dan penggunaannya sehingga hujung tahun ini. Gerak kerja kemaskini, hanya dilakukan pada hujung minggu. Ini agar saya bersemangat untuk sunting artikel di WBM. Pada hari bekerja, saya hanya pantau artikel-artikel yang telah saya sunting.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, kerja editor WBM ini hanyalah projek sukarelawan saya terhadap bahasa ibunda saya. Memang ada yang memperlekehkan kerja kami, namun jika anda tidak pernah menyunting di Wikipedia anda boleh la kata bergitu.

Misi minggu depan: Kemaskini artike Kata Kerja dan Kata Adjektif.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon