Isnin, 14 Januari 2013

Mudahnya bayar yuran pengajian universiti

Pada suatu hari seorang anak muda berumur lingkungan 20an datang menekan loceng pintu rumah saya. Dia datang dengan membawa baldi. Di dalamnya terdapat beberapa tin penyembur dan rekaan nombor. Dia menawarkan servis mengecat semula nombor rumah.

kaki lima punya nombor
Nombor rumah saya di susur jalan telahpun pudar dimamah masa. Dengan hanya lima ringgit, lelaki itu dapat cat empat nombor bersertakan latar. Saya kata apa salahnya dan membayarnya RM5.

Dua minit kemudian tugasnya siap dan beredar pula ke rumah jiran sebelah. Sementara dia mengecat di rumah jiran, saya bersembang dengannya.

Dia menjelaskan bahawa dia adalah mahasiswa Universiti Oklahama. Telah dua musim panas dia bekerja seperti ini. Dengan hanya mengecat selama 75 hari, dia boleh membayar yuran pengajian dan tempat tinggal sepanjang semester. Hanya RM5 sahaja buat sebuah rumah!

-- Kisah ini dipetik daripada buku "Shut Up, Stop Whining, and Get A Life" oleh Larry Winget.


1 mengomel so far

wah....this is great!!! Kalau betul betul berusaha...memang boleh berjaya huhuhu......

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon