Sabtu, 12 Januari 2013

Kuasa sebuah penulisan buat pengemis jalanan



Sabahat saya, Asrul berkongsi tentang kuasa perkataan di blognya. Ya, ia ada benarnya.
"Ubah katamu,
pasti kau bisa ubah dunia ini."

Saya mulakan dengan diri saya dahulu. Saya begitu berazam ingin menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (BMT) sebagai wadah penulisan saya.

Bahasa Inggeris? Oh. Lupa pula ya saya tentang itu. Ya saya gemar membaca buku dan penulisan BI juga. Namun, hasrat saya besar untuk melihat lambakan BMT di laman maya Internet. Saya punyai satu laman lain tentang saya menulis BI. Nanti apabila saya sedia, saya akan pamerkan juga di blog travelog saya ini. Buat masa ini biarlah ia kekal samar di carian Google.

Setakat ini saya lihat ramai pengunjung menggunakan carian Google sampai ke blog saya dengan carian bahasa Melayu. Tak kiralah bahasa Melayu baku atau tidak asalkan ia bukan bahasa Alien.

Saya percaya, untuk mendidik orang lain ia bermula dengan saya sendiri. Ingin menasihati orang lain, ia mula dengan diri saya juga. Sebagaimana Rasulullah mendidik para sahabat melalui perilaku mulia beliau. Itu dinamakan qudwah (kata sahabat saya lah).

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon