Rabu, 16 Januari 2013

Netbook 1Malaysia Menawan gunung Kili Manjaro



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Sebelum ini saya hanya mendengar namanya dan tidak kisah untuk mengetahui tentangnya. Tambahan pula saya ini bukanlah jenis pengembara orangnya. Geek katakan.

Sekarang saya pula sedang mendaki gunung ini. Jangan salah sangka. Bukan gunung Kilimanjaro ya, tapi Manjaro Linux.

Saya ini peminat komputer. Saya suka menggodek apa yang terbaru tentang komputer. Baru-baru ini adik saya mendapat hadiah 'sagu hati' daripada ahli parlimen Tambun berupa sebuah netbook.

Dia sudah ada laptop. Jadi, dia hadiahkan netbook itu kepada saya.

Sistem Operasi lalai (default) adalah Windows 7 Profesional. Hebat juga ya.

Saya memandang perkara ini sebagai satu benda positif. Saya boleh la mencuba perisian Linux dalam netbook ini. yeay!

Mungkin anda ingat saya akan berkata tentang Ubuntu? Tidak sama sekali! Ubuntu hanya kisah lama buat saya. Ya, ia memang menjadi pemula untuk saya mengenali Linux, tetapi ia juga hampir penamat untuk saya bersahabat dengan Linux.

Saya membuat ujian ke atas netbook 1Malaysia ini dengan memasukkan Sabayon Linux versi XFCE. Ia ternyata laju berbanding Windows 7.

Saya ubah (tweak) sana sini untuk memenuhi keperluan saya. Ubah punya ubah ambik kau.

Saya tersilap ubah sampai habis semua perisian dalamnya hilang.

Saya cuba dapatkan bantuan di laman forum Sabayon. Ternyata hampa dengan jawapan yang diberikan. Forum Sabayon bukanlah forum mesra pengguna baru (newbie).

Sedang saya merewang di alam internet mencari penyelesaiannya, saya terjumpa satu komen di blog orang Puteh mengatakan Manjaro Linux sama atau mungkin lebih baik berbanding Sabayon.

Saya pun cuba membeleknya dan ternyata ML masih baru lagi penghasilannya. Mungkin akan ada pepijat lagi.

Pada mulanya saya tak nak cuba. Yelah. Ia baru lagi. Namun melihatkan ahli forumnya yang aktif menolong newbie, saya terus terpikat untuk mencubanya.

Berbanding forum SL, forum ML lebih mesra dengan jawapan yang fokus untuk pengguna baru. Beberapa soalan yang saya lontarkan ternyata dijawab dengan baik oleh ahli-ahli lain.

Netbook 1Malaysia laju dengan OS Linux
Setelah mengalami beberapa kepayahan install ML di netbook, akhirnya dapat saya menulis entri ini melalui ML. Alhamdulillah.

Terus terang saya katakan, netbook cap 1Malaysia ini ternyata laju dengan Linux. Bagi pengguna akhir seperti saya ini, tidak ada kata mati untuk komputer lama.

Windows XP dan sekutunya tidak dapat menghidupkan perkakasan lama. Hanya Linux mampu memberi CPR kepada perkakas kapasiti rendah ini.

Sekurang-kurangnya boleh la saya online di perpustakaan dengan netbook percuma~


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon