Petua Masuk Hutan

6 bualan
IMG_0737
Malaysia terkenal dengan kehijaun hutan tropika. Pelbagai jenis pokok ada dalamnya. Pokok seperti pokok tualang, tongkat ali, kacip fatimah dan pelbagai lagi. Ia bagaikan khazanah yang tak ternilai oleh bumi kepada Malaysia.

Apabila bercakap mengenai hutan, aku teringat latihan luar SUKSIS pada tahun ke-2 aku di UPM. Pergi ke Bukit Bakar menjalani latihan ikhtiar hidup. Jurulatih yang mengajar kami adalah dari kem PGA berdekatan.

Satu perkara yang aku tertarik semasa berada di sana ialah petua dan pantang larang masuk hutan yang diajar oleh jurulatih kami. Antaranya adalah encik Ali Adnan dan encik Idrus. Mereka adalah kumpulan ‘elite harimau’ pasukan polis hutan sejak zaman komunis dahulu. Mereka mempunyai pengalaman yang banyak berada dalam hutan.

Antara perkara yang disampaikan ialah untuk memasuki hutan, parang dan garam adalah perkara yang paling penting perlu ada. Kenapa? Kerana parang boleh digunakan sebagai senjata dan kelengkapan untuk mencari makanan dan membuat perlindungan. Garam pula sebagai sumber iodin dalam hutan. Dalam hutan tiada air laut ataupun garam.

Berminat Baca

Pengalaman menyertai Ujibakat Imam Muda

Berbual



Assalamualaikum semua!

Pada hari Ahad yang lalu aku telah menyertai ujibakat imam muda. Wahhh! Hebat! Semua peserta yang hadir hebat-hebat belaka. Aku ni biasa je. Maka tak la aku sertai. Hanya teman sahabat je. Tapi jadi penonton tu pun kira sertai la kan? Jadi takda masalah la aku letak 'menyertai' pada tajuk di atas.

Pendaftaran bermula 9am, jadi kami bertolak awal pada 7.30am dari Masjid UPM. Takut lewat dan traffic jam semasa dalam perjalanan nanti. Alhamdulillah kami sampai tepat pada pukul 8am. 30 minit je pun. Aku ingat lama la sangat. Lokasi ujibakat adalah di Institut Profesional Baitumal, Kg Pandan, KL.
Berminat Baca
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia