Jumaat, 30 November 2012

Berkata perkara kebaikan


Semalam saya sempat bersembang dengan salah seorang junior jurusan saya. Dia seorang pelajar tahun kedua di UPM. Dalam bercerita tentang hortikultur, saya tertarik untuk bertanyakan pandangan dia terhadap Dr. Siti Hajar, seorang pensyarah yang terkenal di kalangan kami alumni sains hortikultur dahulu.

"Kadang-kala terasa ingin marah apabila bercakap dengan beliau. Susah jika sudah tua masih lagi ingin bekerja," antara komen yang dia berikan tentang Dr. Siti.

Aku hanya mendiamkan diri. Tersenyum dan cuba menasihati dia agar berbicara molek. Mungkin bagi yang baru kenal Dr. Siti Hajar akan berkata begitu. Tetapi tidak bagi aku ini. Aku telah mengambil projek tahun akhir di bawah kelolaannya. Bukan setakat itu sahaja, beliau juga telah banyak mengajar aku akan erti sebenar sebagai seorang pelajar ijazah sarjana muda.

Terasa menyesal di hati ini apabila membangkitkan isu Dr. Siti. Yelah. Sepatutnya saya terus menukar topik perbualan agar kami tidak terus terjebak dalam membuka aib orang lain. Astagfirullah'azim.

Daripada perbualan itu saya mula memahami bahawa lebih elok kita tidak berkata buruk tentang seseorang kerana ia tidak baik untuk diri kita mahupun orang yang mendengarnya. Apatah lagi orang yang mendengar itu mengenali sungguh orang yang dikatakan itu. Lagipun, kita sendiri tidak mengenali mereka sepenuhnya.

Bagi yang mendengar pula, lebih elok jauhi perbualan seperti itu. Eloklah berlakunya penukaran topik lain. Biarlah suasana menjadi aman dengan kisah kebaikan orang.



Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon