Rabu, 3 Oktober 2012

Majalah Sains


Saya seorang yang aktif menggunakan facebook sebagai salah satu medium komunikasi dalam hidup saya. Ia satu medium yang mudah untuk saya tahu perkembangan semasa orang sekeliling saya.

Untuk itu saya suka melawat satu kumpulan facebook bertajuk 'MajalahSains.com'. Admin di kumpulan tersebut aktif mewar-warkan berita-berita sains terbaharu terutama berkaitan fizik. Admin juga aktif menapis spam-spam yang muncul di kumpulan tersebut.

Saya tidak pasti sejarah kumpulan facebook ini tetapi laman webnya MajalahSains.com sememangnya berguna. Penulisan ilmu sains dalam bahasa Melayu sukar didapati di dunia Internet. Kebanyakannya rakyat Malaysia lebih suka menggunakan bahasa Inggeris dalam menulis ilmu sains teknologi kerana ingin bersifat global.

Entahlah. Bagi saya, matlamat saya adalah berkongsi jibunshi saya dalam bahasa ibunda saya. Bahasa Inggeris hanya sampingan bagi saya dalam mencerna ilmu-ilmu kini kerana BI telah menjadi lingua franca bahasa ilmu Internet.

p/s: saya hanyalah pencinta bahasa ibunda saya. Bukan pejuang bahasa.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon