Isnin, 22 Oktober 2012

Kesedaran di hujung masa


Saya ini jenis lambat orangnya terutama dalam pelajaran. Saya hanya faham apabila berada di hujung tahun.

Masih saya ingat akan kisah saya ketika keputusan percubaan SPM diumumkan.

"Wong, bagaimana kamu boleh skor markah tinggi untuk matematik? Selama ini aku lihat markah ujian kamu rendah," tanya Wan setelah dia melihat markah keputusan percubaan matematik SPM saya.

"Entahla Wan. Aku rasa soalan-soalan yang dikemukakan mudah. Lalu aku jawab sahajalah," jawab aku.

Mungkin kerana doa yang selalu saya iringkan agar Allah membantu saya ketika saya menjawab soalan-soalan yang saya anggap sukar itu.

Apabila dikenang kembali, rupanya saya ini banyak bermain. Apabila berada di penghujung jalan barulah saya seperti hendak sedar akan perkara itu penting dan saya sepatutnya serius.

Ia sama seperti apa yang saya alami sepanjang 4 tahun saya belajar sebagai pelajar ijazah sarjana muda. Di semester ke enam barulah saya semacam mendapat idea mengenai apa yang saya belajar selama ini. Ketika itulah saya mula dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap apa yang saya pelajari. Saya mula memahami kenapa perlunya segala macam teknik belajar itu berguna dalam kehidupan manusia ini.

Dan, saya masih ada 2 tahun lagi untuk cepat sedar sebelum saya mengorak langkah ke alam pekerjaan...

2 mengomel

belajar secara konstant...baru tak payah struggle last min..sy pun suka struggle last min...

wah! sambung master dah ke? haha! do u need my guidance? would be a pleasure to help you!

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon