Ahad, 28 Oktober 2012

Guru pemangkin minat pelajar sains.


Saya kurag setuju dengan idea memberi pelajar lambakan matapelajaran supaya pelajar boleh memilih nanti apabila masuk ke alam matrikulasi dan universiti. Kalau nak lambakkan matapelajaran, sila kurangkan tajuk pembelajaran.

Perlu ingat, kita belajar bukan seperti dahulu lagi. British dahulu menggunakan sistem pembelajaran industri. Menyediakan pelajar khas untuk industri. Pukul rata semua orang sama untuk bekerja bawah bidang yang sama. Manusia bukan robot. Itu satu kenyataan.

Setiap daripada kita unik. Ada yang suka menggedik. Ada yang suka lurus. Ada yang suka ilmu. Setiapnya perlu dikendalikan dengan baik.

Untuk itu tugas guru sepatutnya diberi untuk mendidik bukannya mengajar. Atau istilah arabnya guru menjadi murobbi. bukannya mualim.

Kerana saya tidak suka budak-budak, saya tidak suka untuk menjadi seorang guru. Sungguh! Lebih baik saya menjadi seorang pensyarah. Kalau budak malas, saya gagalkan sahaja (idamannya lah).

1 mengomel so far

untuk saya? hahaha *perasan.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon