Khamis, 25 Oktober 2012

Bahasa alien


Baru kejap tadi balik dari kelas Fizik Tanah. Huh!? Agak sukar untuk memahami apa yang pensyarah katakan. Saya kategorikan dalam bahasa alien.

Water head, osmotic pressure, Darcy's law, dan macam-macam lagi. Kalau terjemah kepada BM pun sama sahaja maksudnya. Kepala air, tekanan osmotik, hukum Darcy.

Masalahnya saya tidak faham apa yang disampaikan itu. huh!?

Agaknya saya perlu belajar awal sebelum masuk ke kelas.... Ini agar saya tidak ketinggalan maklumat penting ketika Prof. mengajar kami.

Kemudian saya terbayangkan pelajar yang mengambil matapelajaran sains dan matematik dalam BI. Kasihan mereka. Terpaksa terjemah dan kemudian kena fahamkan pula. Nak faham kena dalam BI pula walhal bahasa harian mereka BM.

Ini berlainan dengan sekolah Cina iaitu mereka belajar dalam bahasa ibunda. Fahampun dalam bahasa ibunda. Tiada karenah biokrasi dalam pemahaman. Lalu pasti mereka cepat faham apa yang mereka pelajari.

Saya? Saya yang tak faham istilah yang digunakan sahaja. Saya tidak dapat membayangkan di mana penggunaan istilah itu patut digunakan.

"I want you to understand it fully. Not just by memorizing the formula. Imagine it like you are doing the experiment in front of you," kata Prof. menasihati kami apabila melihat kebanyakan daripada kami muka semacam kurang jelas penerangan beliau mengenai cara menjawab soalan yang dikemukannya.

Nampaknya masa untuk meningkatkan lagi pemahaman saya dengan membaca dan memahami lebih banyak istilah fizik tanah. Jika tak, boleh kecundang saya nanti.


1 mengomel so far

fizik ok. fizik tanah? grrrrrr

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon