Kita takkan tahu sehingga kita mencuba

8 bualan
Pin It
Today, at work a girl of maybe eight or nine was sitting next to our shop dog and happily talking to him, as many kids do. Then I saw her parents standing a few steps away holding hands anxiously, with tears of joy in their eyes. It turns out that their daughter is severely autistic and this was the first time they had ever heard her speak in full sentences. Simple things not being so simple MMT.
(Taken from MakesMeThink.com)
Hidup ini  tidak akan bermakna jika kita tidak mencuba langsung. Apakah ertinya masuk ke universiti jika minda masih tersekat untuk mencuba sesuatu yang baru? Biar bodoh sehari jangan bodoh setahun.

Teringat satu kisah yang telah sedikit demi sedikit mengubah minda saya yang kolot ini.

"Wong, kamu dah mulakan tak projek ni?" tanya Dr. Siti kepada saya ketika saya berjumpanya untuk membincangkan penulisan kertas kerja projek tahun akhir saya. Di waktu itu semester 6 baru sahaja bermula.



Satu sindiran bodoh daripada Holmes.
"Belum lagi Dr., nanti saya buat. Kertas kerja bagaimakah perlu saya tulis?" saya memberi alasan kerana saya masih kurang pasti apa sebenarnya yang hendak saya lakukan.

"Kamu mulakan dahulu projek tersebut. Mesin ada sahaja di makmal lepas tuai. Nanti sudah cuba, jumpa saya dan nyatakan soalan-soalan kamu itu," nasihat Dr. sammil membelek-belek komputer peribadinya

"Tapi Dr.. saya dengar mesin tu senang rosak kalau saya...."

Terus Dr.menoleh memandang saya dan mencelah,

"Kamu jangan tapi-tapi. Kalau kamu tak mula dulu, bagaimana kamu tahu jadi atau tak? Sekarang kamu pergi buat dulu, dah siap nanti baru jumpa saya," kata beliau tegas.

Saya ini orangnya segan. Jadi, demi menghormati kata putus beliau itu saya hanya mendiamkan diri. Mungkin pengalaman Dr. yang telah berjumpa pelbagai macam jenis orang tahu bagaimana mengendalik sikap aku ini.

Pin It
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

8 ulasan:

  1. betul tu bro, dah buat baru tahu. Org kg kata, belum cuba belum tahu. Lepas kita dah cuba, baru la tau, kalau ada silap, boleh kaji puncanya utk pembaikan pada masa dpn. Itu sebahagian proses menjadi lebih baik sebenarnya

    BalasPadam
  2. itu kelebihan berada di zaman belajar. Orang tak kisah kalau buat silap.

    Nanti da masuk zaman kerjaya, dah takda toleransi dah. :)

    BalasPadam
  3. @baguznet & asrul
    Betul tu. Tapi tak semestinya masa belajar. Hidup ni pun sudah menjadikan kita semua ni seorang pelajar. Teruskan usaha selagi ada nyawa.

    BalasPadam
  4. Satu entry yang simple tapi membawa makna yang cukup mendalam.

    Serius bro.. selagi tak cuba, selagi tu kita taktaw sama ada perkara tu berhasil atau pon tidak.


    Saya sendiri pon kengkadang terlalu banyak meng-kondem dan banyak menanya sedangkan mulut ber'potpet-potpet' ni lebih banyak bergerak dari aksi di tangan ni huhuuuu~~~


    *betul la kata Tun Dr. Mahathir:

    " Kurangkan berkata, banyakkan kerja "

    BalasPadam
  5. kunjungan gan .,.
    bagi" motivasi
    keberuntungan selalu menghampri kita
    hanya saja kita yg trkdng tdk brfkir demikian.,.
    si tunggu kunjungan baliknya gan.,

    BalasPadam
  6. @Fik
    Yup. Nampaknya kita ni dalam geng yang sama. Aku tabik kat kamu gak sebab ada berani menulis di blog. Itu juga satu keberanian! Teruskan usaha menulis dan pastik nanti dapat hasilkan blog yang terbaik.

    @Leader
    Saya tak mau spammers di sini. Harap maklum.

    BalasPadam
  7. belum cuba belum tahu kan.....
    semoga berjaya.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih. Dan berusaha juga tuan!

      Padam

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.

Manusia