Pasar Tani Sekitar UPM

Berbual
Pin It
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

DSC02150
Pasar Tani di tapak MAEPS

Kali ni aku nak membuat ulasan mengenai pasar tani di sekitar UPM. Setakat ni yang aku tahu ada satu sahajalah pasar Tani yang boleh bebudak UPM datang singgah. Sama la seperti pasar malam sekitar UPM. Dibuka setiap hari Sabtu di tapak tempat letak kereta MAEPS.

Aku pergi dalam jam 8.30 pagi tadi bersama kawan aku, Faizal. Sahaja aku nak datang melihat apa yang seronok ada di pasar tani ni. Sebenarnya sudah lama aku nak pergi tapi sebab setiap hari Sabtu aktiviti SUKSIS aku semedang jer ada jadi tergendala aku nak melawat ke sini.

Sekarang dah habis SUKSIS boleh la aku berehat pada hari Sabtu pula. Yeay~

Nak masuk tempat ni senang sahaja sebab ada pintu disediakan khas untuk masuk terus ke tempat letak kereta di sini.
DSC02149     DSC02148

Ada beberapa laluan dalam pasar tani di sini. Ada laluan makanan mentah seperti sayur, buah, daging, ikan dan lain-lain lagi. Sama sahaja seperti pasar malam. Cuma bezanya ia diadakan pada pagi hujung minggu. Sewaktu aku sampai ada lagi beberapa gerai yang baru nak buka. Aku rasa waktu operasi di sini bermula sepenuh pukul 9 pagi. Waktu habis beroperasi aku tak tahu la pula.

Kalau nak, datang lah pukul 9 yea.

Jom tengok apa yang ada di sini.
DSC02152    DSC02153
Bahagian jualan makanan mentah seperti ikan, daging, sayur dan buah-buahan.
DSC02151
Buah-buahan tempatan banyak dijual di sini.
DSC02183     DSC02184
Mempelam/Manga epal. Kiri adalah varieti merah manakala kanan adalah verieti kuning. Kedua-duanya aku pernah tanam di rumah tapi dek kerana pembesaran rumah… habis kedua-dua pokok ini menjadi sejarah sahaja…

  DSC02154DSC02158    DSC02155DSC02156
Arnab yang comel. Rm40-45 seeokor. Amboi! Mahalnya. Tempat aku (Perak) RM 15 seekor sahaja… Ni dah kira arnab elit ni.
DSC02159DSC02161DSC02162
Bahagian baju dan selipar.
DSC02163DSC02164DSC02165
Ini bahagian jualan nurseri pokok pula. Ada juga orang jual anak pokok tongkat Ali di sini yea…
DSC02166
Bahagian jualan makanan ringan seperti kerepek. Aku paling suka kerepek ubi pedas. Layanz~
DSC02169     DSC02170
DSC02171DSC02173DSC02175
DSC02179     DSC02178
Jualan barang tradisional juga ada seperti keris ini. Gamaknya orang Perak pak cik ni. Awak tak la membeli benda-benda ni. Tak ke hea nye teman nak beli.
DSC02186
DSC02187DSC02190
Buah tunjuk langit. Elok untuk orang yang menghidapi kencing manis. RM10 sepaket. Aku ada rasa sebiji. Masya-Allah! Pahit macam telan paracetomol. Urgh!
DSC02193  DSC02192DSC02194
Jualan madu asli.
Aku rasa sampel madu ni. Memang madu asli tapi yang aku tak tahannya dijualnya madu putih ni. Katanya madu anak lebah. Ish. Tipula. Aku ambik subjek Apikultur mana ada belajar pasal produk sampingan lebah warna putih ni. 

Yang aku tau ni madu sintetik aka tiruan. Baik jangan dibeli kerana boleh membawa kepada penyakit kencing manis. Dan ini bukannya Royal Jelly. Jangan tertipu pula yea.

DSC02195
Madu putih aka Royal Jelly? Jangan tertipu…
Sebelah bahagian jualan nurseri ada pula gerai-gerai makan. Kalau sesiapa yang lapar tu, boleh la singgah makan dulu yea.

Aku lihat tak ada lah apa yang menarik dijual di sini. Biasa sahaja. Takda pun jualan barang pelik. Yang ada pun satu jer. Jualan keris. Yang lain seperti biasa dilihat di pasar-pasar biasa aku pergi. Kalau ada sesiapa yang bosan pada hari Sabtu bolehlah singgah di sini.

Sekian, wasalam.
Pin It
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

0 mengomel:

Catat Ulasan

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.

Manusia