Biji Benih Dari Perantauan

6 bualan
Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Pada hari Khamis lalu (18.8.2011) aku telah menerima sepucuk surat dari seorang blogger. Gembiranya aku dapat surat itu. Dalamnya terkandung benda yang dapat merubah dunia rumah aku…

Jeng jeng jeng…
Berminat Baca

Bulan Kewangan Berhemat

1 bualan

Berdikit-dikit, lama-lama menjadi bukit
             - Peribahasa Melayu

Semalam aku pergi ke perpustakaan melepak membaca buku terlihat satu pameran FOMCA ataupun lebih dikenali sbeagai Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia.

Ada beberapa maklumat yang berguna diberi. Antaranya ialah
Berminat Baca

Tip: Jimat Petrol la Katakan

3 bualan
Assalamualaikumdan salam sejahtera.

Maaf la sudah lama tak post entry baru dalam blog. Al-maklum la sibuk dengan kawad kaki selama 2 minggu lepas. Sekarang lapang la sikit. Tapi tak lapang semana yang boleh sebab sekarang aku kerja sambilan di Putrajaya. Boleh la masuk sikit duit.

Balik kepada tajuk utama kita iaitu tips terbaru dari aku. Yeeeha… Kali ni aku nak kongsi bagaimana kita boleh jimat petrol dengan mudah. Aku dah cuba dan memang ianya boleh dikatakan menjadi.

Berminat Baca

Rahsia Teragung Tauge Ipoh

2 bualan
Little strokes fell great oaks
           - English Proverb

I have kept this secret for so long and now it’s time for me to reveal the secret…

Berminat Baca

Pengalaman menghadiri Sekolah Penghabisan

2 bualan

Apa yang kita buat atau apa yang kita tahu atau apa yang kita percaya hanyalah memberi kesan yang sedikit. Kesan yang besar hanyalah apabila kita lakukannya.
What we think, or what we know, or what we believe is, in the end, of little consequence. The only consequence is what we do.
           - John Ruskin

Semalam dan hari ni aku ada menghadiri Finishing School yang dianjurkan oleh UPM. BMnya kami panggil Sekolah Penghabisan. Maksudnya kami ni dah nak habis belajar di UPM.

Objektif utama FS ini adalah untuk menjadikan pelajar UPM lebih berketerampilan dan berkeyakinan semasa temuduga selepas tamat belajar. Objektif yang lain pula, memberi pendedahan pelajar kepada alam perkerjaan nanti.

Banyak juga ilmu yang aku dapat dari kursus ini terutamanya cara nak tulis resume. Yang lain tu… tak berapalah.

Fesi yang aku dapat tak begitu menyeronokkan lagipun. Beliau kata kelas ini takkan sama seperti kuliah. Tapi lain pulak jadinya. Beliau pulak yang paling banyak berucap… duhhh. Sepatutnya Student Centered Learning a.k.a student discussion time.

Dari pagi sampai petang yang aku lihat beliau jerlah berucap. Lepas tu lihat video….
Mari aku ceritakan kronologi kisahnya…

Berminat Baca

Penangan Bouncer oleh orang Kaya

2 bualan
Dunia perniagaan ada helahnya. Bukan secara haram tetapi secara bijak....


Teringat aku beberapa minggu lepas.

Sewaktu ni macam biasa pensyarah masuk lambat. Kami pun bersembang-sembang hal-hal duniawi dahulu.

Jam 3.00 pm Dr. masuk ke dalam kelas. Memulakan syarahan beliau di makmal.

"Baja ni sesuai untuk FELDA. Pernah saya buat projek di FELDA dan saya mendapat tempat pertama."

"Tapi ada cabaran semasa buat projek tersebut. Ada orang yang busuk hati"

"Masa tu ada pegawai sana call saya. Dr, datanglah site projek Dr. ni. Ada orang buat kacau"

"Pegawai-pegawai sana hampir semua students saya. Jadi apa-apa hal diorang report kat saya je."

"Saya apa lagi, call orang settlekan perkara ni"

"Pum pam pum pam. Campak sungai orang yang buat kacau tu. Bagi cedera je. Tak sampai mati orang tu."

"Selesai. Tak da orang kacau dah" pandang beliau dengan muka serius.

Alamak! Ganasnya. Masa tu semua muka kami macam terkejut dan terpegun.

"Awak semua ingat orang kaya tak buat macam ni ke? Kalau projek RM3 juta, bayar bouncer RM5k pun ok dah."

"Kalau nak dakwa, naik turun mahkamah makan masa. Silap-silap saya pulak rugi. Kalau ada jalan senang, kenapa tak guna?"

"Kamu semua usah risau. Saya buat ni untuk orang yang penaya orang je. Kamu nak tanya saya soalan, tak da hal. Tak da saya hantar bouncer pun."

hahaha. tergelak kami semua... itu lah kisah orang kaya.


Berminat Baca

Kisah Hantu Fakulti Pertanian UPM

3 bualan
They say be afraid
you're not like the others, futuristic lovers
different DNA, they don’t understand you
                                           - E.T, Katy Perry
Tercatatlah satu kisah aku pada hari ini mengenai cerita hantu. Terdapat pelbagai cerita hantu di UPM ini dan salah satunya telah aku ceritakan. Ada lagi tapi biarlah ia menjadi rahsia penghuni warga UPM sahaja. Tak perlulah aku gembar gemburkannya kerana ini akan memberi perspektif negatif masyarakat UPM terhadap UPM ini sendiri.

Kali ni aku nak memberi pandangan aku terhadap persepsi kita terhadap hantu. Aku ada kisah seorang abang ni yang belajar sebagai Master di fakulti pertanian. Baik orangnya.

Berminat Baca

“All or Nothing” Thinking

Berbual

A little knowledge is a dangerous thing
          - English proverb
calvin-and-hobbes-on-ignorance

Suddenly I love Calvin and Hobbes strips. There is something in this strips that can articulate around my mind about knowledge. By reading from wikipedia I discovered that the author of this strips really don’t stick much with the Ads agenda. Splendid!

Well, I can say that I do took noticed of this strips after I read “THiNK: Critical Thinking and Logic Skills For Everyday Life”. Such a good magazine book you know. At first I thought it was a magazine later I found it is not. Just another educational book to tell student that we need critical thinkers here.

Berminat Baca

Jalan-jalan Cari Makan: Tasik Sri Serdang

2 bualan
Salam semua.
Kini tiba masanya aku bercerita mengenai tempat makan aku hari ni. Nak cerita pasal hortikultur tak boleh sebab aku tak da idea lagi ni. Maklumlah, cuti pertengahan semester. Jadi cerita jerla apa yang ada jika cuti berlangsung di UPM.

Kebanyakan foodcourt di UPM semua tutup. Jadi bagi pelajar yang masih tinggal di UPM akan mencari port lain lak untuk makan-makan.

Seperti tajuk di atas, mari dengar aku berceloteh di kedai makan Tasik. Tempat aku makan malam hari ni.

Berminat Baca

Jualan Buku TerBESAR di Dunia!!!

4 bualan
“The Big Bad Wolf is the biggest books sales on earth”
                - every Malaysian said this.
 Akhirnya dapat lah jua aku membeli buku di Big Bad Wolf sales. Yeay!
Aku tiba seawal 9am di Dewan MAEPS A. Ramai aku lihat orang beratur nak beli buku. Aish. Aku ingatkan sikit la. Al-maklum dikatakan rakyat Malaysia ni kurang membaca.

Photo0065
Beratur orang kau, nak masuk awal pagi.
Apapun memang berbaloi lepas aku masuk dalam dewan. Banyak buku-buku luar negara dijual dengan harga murah.

Untuk pengetahuan budak UPM, nak pergi sini senang jer. jalan kaki dari Putra foodcourt > KPZ > Ladang sayur dan terus je ikut jalan tu sampai nampak MAEPS. Perjalanan lebih kurang 15-20 min jer tau. Masuk dan nampaklah orang berduyun naik bas ke atas bukit MAEPS. Tempat ni di Dewan A MAEPS.

Awal-awal masuk aku dah pening. Buku mana nak aku terjah dulu? Aku pergi dengan rakan aku Syed. Hush. Syed menuju ke arah fiction dulu. Aku pulak nak gak cari buku tapi bukan lah fiction.
Aku lihat ada seksyen manga. Aik? Manga orang putih tu… Belek punya belek aku ternampak beberapa komik menarik di situ.

Berminat Baca

AgroBio–Bangunan Baru Fakulti Pertanian

1 bualan
mpp

320541_105768736197658_100002935965546_34488_638101616_n
Telah masuk 2 minggu aku berkelana di bangunan baru fakulti pertanian. Ada beberapa komen yang dapat aku berikan.

Berminat Baca

Sambutan hari gemilang dua dalam satu

10 bualan


Assalamualaikum dan selamat pagi semua!

Tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum semua umat Islam di dunia khususnya Malaysia menyambut hari Raya Aidilfitri. Sambutan di sambut dengan meriahnya tanda kemenangan umat Islam selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadhan. Juga sambutan hari Kemerdekaan ke-54.

Apa yang menariknya setiap negeri mempunyai tradisi dan budaya yang berlainan cara menyambut Aildilftri. Bagi aku orang Perak, rasanya biasa sahaja sambutan kami. Lemang, rendang dan ketupat memang menjadi juadah utama di rumah terbuka. Jika ada yang nak kreatif, akan membuat laksa pelbagai negeri seperti Sarawak, Johor, Pulau Pinang, Terengganu, Pangkor dan negeri-negeri Malaysia yang lain yang sedia maklum oleh pembaca sendiri.

Bagi keluarga aku pula, di hari Raya, saudara jauh kami akan datang menziarahi kami untuk makan bersama pada hari pertama Raya. Lain dan tak bukan adalah saudara Cina aku. Al-maklumlah aku ni kan bersaudara dengan Cina. Muka pun ada seiras Cina.
Berminat Baca

Tips: Basuh baju

7 bualan
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Aku dapat idea baru nak tingkat kan lagi perkongsian ilmu dalam blog ni. Kita kongsi tips! Aha. Aku suka idea ni. Memang lah tak seberapa tips ni tapi boleh la buat orang yang tak tahu.
Waktu kecil-kecil dulu aku ni jenis malas nak basuh baju. Asyik masuk jer bilik air letak jer dalam baldi. Esok tengok dah tersidai di luar. Mak tolong basuhkan. Bila dah besar masuk matrikulasi lain pula jadinya. Aku kena basuh baju sendiri.

Mula-mula aku rajin la nak basuh baju tapi lama-lama jadi malas. Aiseh. Nak buat camner. Terlalu sibuk menikmati kehidupan di matrik. Aha. Tak da la. Aku malas nak jemur dengan baju-baju budak lain. Melekat bau baju diorang dekat baju aku. Aish. Rugi jer aku sental susah alik-alik jadi busuk balik.

Aku ambil jalan mudah jer. Masuk semua baju aku dalam mesin basuh. Habis cerita. Cuma ada sebutan ALAMAK! lepas mesin basuh habis menjalankan tugasnya. Habis baju putih aku berwarna merah. Rupanya ada baju aku yang suka meninggalkan jejaknya tatkala ia dibasuh. Merana aku. Nasib baik la baju tu baju biasa jer. Kalau baju kemeja memang aku bakar jer baju merah tu.
Berminat Baca

Kerja Sambilan Aku Semasa Cuti Semester

4 bualan
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada hari Rabu yang lepas bermulalah kerja aku sebagai sebagai pekerja khidmat sementara (PKS) di Putrajaya. Kerjanya mudah iaitu masukkan data dalam sistem utama sahaja.

tersenyum kesorangan aku menonton ini… :)

Permulaan kerja
Semua bermula apabila kawan aku, Ashikin membuat promosi mengenai kerja kosong ini di dalam dinding facebook nya. Aku sajer la pm inbox dia mana tahu ada kosong lagi. Dan ternyata ada. Maklumat yang diberi hanya aku akan bekerja sebagai data entry dan tempatnya adalah di Persint 3, bangunan di antara bangunan Perbadanan dan Wisma Tani. Dalam 30 orang diperlukan. Jadi ada kosong banyak lagi.

Tapi masalahnya satu jer, aku takut nanti skuter aku buat hal lagi. Risau aku kalau skuter tu mati tengah jalan nanti dalam sedang nak pergi kerja. Fikir punya fikir, aku ada idea. Alang-alang ada kosong tu, aku boleh ajak kawan-kawan aku yang masih berada di KTP. Diorang pun ada motor. Boleh la aku tumpang sekali naik. Aku ajak 2 orang kawan baik aku pergi.

Jadi mulalah kami bertiga pergi bekerja dari UPM ke Putrajaya. Masa yang diambil adalah dalam 20-30 minit. Ikut laluan ke IOI hotel belakang MARDI.

Sewaktu mula masuk kami memang tak tahu nak kena buat apa. Ikut jer staf yang bawa kami naik ke tingkat 2. Punch kad dulu lepas tu naik pula ke tingkat 3, tempat operasi kami berlangsung.

Berminat Baca

Pasar Tani Sekitar UPM

Berbual
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

DSC02150
Pasar Tani di tapak MAEPS

Kali ni aku nak membuat ulasan mengenai pasar tani di sekitar UPM. Setakat ni yang aku tahu ada satu sahajalah pasar Tani yang boleh bebudak UPM datang singgah. Sama la seperti pasar malam sekitar UPM. Dibuka setiap hari Sabtu di tapak tempat letak kereta MAEPS.

Aku pergi dalam jam 8.30 pagi tadi bersama kawan aku, Faizal. Sahaja aku nak datang melihat apa yang seronok ada di pasar tani ni. Sebenarnya sudah lama aku nak pergi tapi sebab setiap hari Sabtu aktiviti SUKSIS aku semedang jer ada jadi tergendala aku nak melawat ke sini.

Sekarang dah habis SUKSIS boleh la aku berehat pada hari Sabtu pula. Yeay~

Nak masuk tempat ni senang sahaja sebab ada pintu disediakan khas untuk masuk terus ke tempat letak kereta di sini.
DSC02149     DSC02148

Ada beberapa laluan dalam pasar tani di sini. Ada laluan makanan mentah seperti sayur, buah, daging, ikan dan lain-lain lagi. Sama sahaja seperti pasar malam. Cuma bezanya ia diadakan pada pagi hujung minggu. Sewaktu aku sampai ada lagi beberapa gerai yang baru nak buka. Aku rasa waktu operasi di sini bermula sepenuh pukul 9 pagi. Waktu habis beroperasi aku tak tahu la pula.

Kalau nak, datang lah pukul 9 yea.

Jom tengok apa yang ada di sini.
DSC02152    DSC02153
Bahagian jualan makanan mentah seperti ikan, daging, sayur dan buah-buahan.
DSC02151
Buah-buahan tempatan banyak dijual di sini.
DSC02183     DSC02184
Mempelam/Manga epal. Kiri adalah varieti merah manakala kanan adalah verieti kuning. Kedua-duanya aku pernah tanam di rumah tapi dek kerana pembesaran rumah… habis kedua-dua pokok ini menjadi sejarah sahaja…

  DSC02154DSC02158    DSC02155DSC02156
Arnab yang comel. Rm40-45 seeokor. Amboi! Mahalnya. Tempat aku (Perak) RM 15 seekor sahaja… Ni dah kira arnab elit ni.
DSC02159DSC02161DSC02162
Bahagian baju dan selipar.
DSC02163DSC02164DSC02165
Ini bahagian jualan nurseri pokok pula. Ada juga orang jual anak pokok tongkat Ali di sini yea…
DSC02166
Bahagian jualan makanan ringan seperti kerepek. Aku paling suka kerepek ubi pedas. Layanz~
DSC02169     DSC02170
DSC02171DSC02173DSC02175
DSC02179     DSC02178
Jualan barang tradisional juga ada seperti keris ini. Gamaknya orang Perak pak cik ni. Awak tak la membeli benda-benda ni. Tak ke hea nye teman nak beli.
DSC02186
DSC02187DSC02190
Buah tunjuk langit. Elok untuk orang yang menghidapi kencing manis. RM10 sepaket. Aku ada rasa sebiji. Masya-Allah! Pahit macam telan paracetomol. Urgh!
DSC02193  DSC02192DSC02194
Jualan madu asli.
Aku rasa sampel madu ni. Memang madu asli tapi yang aku tak tahannya dijualnya madu putih ni. Katanya madu anak lebah. Ish. Tipula. Aku ambik subjek Apikultur mana ada belajar pasal produk sampingan lebah warna putih ni. 

Yang aku tau ni madu sintetik aka tiruan. Baik jangan dibeli kerana boleh membawa kepada penyakit kencing manis. Dan ini bukannya Royal Jelly. Jangan tertipu pula yea.

DSC02195
Madu putih aka Royal Jelly? Jangan tertipu…
Sebelah bahagian jualan nurseri ada pula gerai-gerai makan. Kalau sesiapa yang lapar tu, boleh la singgah makan dulu yea.

Aku lihat tak ada lah apa yang menarik dijual di sini. Biasa sahaja. Takda pun jualan barang pelik. Yang ada pun satu jer. Jualan keris. Yang lain seperti biasa dilihat di pasar-pasar biasa aku pergi. Kalau ada sesiapa yang bosan pada hari Sabtu bolehlah singgah di sini.

Sekian, wasalam.
Berminat Baca

Tulisan Tangan Lambang Pemikiran Kita

4 bualan
Aku pernah terfikir kenapa lah tulisan aku ni baik sangat? Ramai yang mengkritik tulisan aku ni melebihi tulisan Dr. Cantik sampaikan tiada yang nak faham!

Aha pelik lah jugak aku. Dengan izin Allah, aku terbaca lah satu buku mengenai psikologi tulisan tangan. Rupanya hampir 1/68 trilion nisbah untuk t.t kita serupa. Memang susah kalau camtu nak tiru tulisan orang yer.

Jom kita cuba kaji tulisan tangan kita bagaimana yea.

image
image
image
image
Berminat Baca

Senjata & Kelengkapan budak hort

7 bualan
IMG_0617
Watcha, watchi, wutchu!!! f2 Aha. Layan la pulak aku tengok cerita kung fu hari ni. Macam-macam si mamat ni guna nak lawan orang. Lembing la. Kayu la. Garpu la. Apa-apa la. Hebat gak la dia baling membaling ni. Teringat aku pulak senjata aku di UPM ni. Jangan sangka aku, budak hort tak da senjata bila datang kat UPM.
Wajib dan memang wajib kami ada senjata nak lawan musuh-musuh kami di UPM dan sekelilingnya tau. Terdapat pelbagai macam perkara yang kami perlu tangani di UPM. Dari serangan kertas terbang, tandukan kumbang badak, belaian rumpai, wangian kemboja, dan mana-mana yang berkaitan!29.
Jadi nak diceritakanlah senjata kami ni boleh dikatakanlah ringkas tapi memang penting! Kalau takda, habis lah kami kena serangan utama yang boleh menyebabkan kemurungan seharian! Serangan leteran pensyarah!xiva[3].
Jom kita kenal satu-satu.
Sarung tangan

Demi menjaga kehalusan tangan…
Sangat-sangat penting bagi kaum wanita sebab tak nak tapak tangan mereka kasar. Bagi aku, ia mesti lah wajib dipakai kalau nak mencangkul kerana memudahkan genggaman semasa mencangkul. Kalau tak guna sarung tanga, alamatnya asyik terlepas la tangan aku yang asyik berpeluh ni daripada batang cangkul.
Harga: RM1.50-3
But getah Pua Chu Kang
DSC01794
But getah perisai kaki kami…
But getah ni memang penting apabila ada kelas yang perlu turun ladang. Nak elakkan kaki penuh dengan tanah dan juga melindungi kaki daripada serangan serangga dan rumpai.
Cuma nak ingatkan yang ia memang berat! Tapi biasalakan perisai mana tak berat? Dan tambah berat apabila tanah-tanah basah melakat macam burger kat bawah tapak but. Memang mencabar fizikal!
Harga: RM6-12
Sekateur (secateurs)
IMG_0326IMG_4505
Memang perlu ada dalam beg untuk ke mana-mana jua…
Senjata yang paling kerap digunakan dalam serangan aku. Nak mencatas mana-mana dahan pokok yang mengganggu aku. Watcha. Nak menuai sayur pun guna sekateur tau.
Kalau semester tu ada subjek yang kena buat herbarium, lagilah 24/7 perlu ada dalam beg. Nampaknya apa-apa bahan yang boleh buat herbarium, terus potong guna sekateur. Tak boleh guna tangan tau. Merosakkan pokok tu nanti. Kena cantas dengan cara yang betul iaitu dengan sekateur. Lagi kalau nak menuai sayur atau buah. Sekateur adalah senjata wajib digunakan. Jangan tangan, atau memang kena marah la dengan staf yang berkaitan…JFBQ001610702012A.
Dari pembelian, aku cadangkan yang berkualiti iaitu dalam RM24-RM50. Yang merah tu aku punya dalam RM20 aku beli. Setakat ni aku pakai tahan la.
Kawan aku yang beli RM6 tu apabila nak potong dahan jambu… Pup…ring… bunyi spring keluar. Ahaha. Rosak terus. Ada yang tumpul lepas tu.
Jadi aku nasihatkan berli yang berkualiti.
Kulir (trowel)
semaian begonia n sansievieria 010
Basuh lepas guna ‘senjata’ adalah amalan mulia…
Senjata kecil simpanan menggantikan cangkul. Gali, gali, dan gali lah sehingga nampak cacing – our best friends in field. Nak korek lubang untuk tanam biji benih, nak betulkan batas, dan mengorek sana-sini sambil bergosip.19150526151b2
Harga: RM2-5
Serampang 3 mata (rake)

Jangan mencucuk benda lain pula…
Fungsi mencucuk tanah yang jahat! Bukan semua tanah baik tau. Ada jer yang tak nak dengan kami. Juga boleh untuk membuang rumpai sekeliling tanaman.
Nyah kau rumpai dari sini!sut.
Harga: RM2-5
Pengembur (cultivator)
image
Garu badan boleh?
Tanah kadang-kala gatal, jadi perlu digemburkan sikit demi sedikit dengan penggaru terhebat! Juga untuk menggemburkan tanah yang keras nak mampos. Memang di UPM ni ada tanah yang keras seperti batu bila kering. Lembik seperti plastisin bila basah. Mula mengaru sana-situ sebab nak jaga tanaman tersayang aku daripada tersekat akarnya.
Harga: RM2-5
Pisau tunas (budding knife)
IMG_0145
Potong jangan tak potong!
Penting untuk memotong batang pokok. Kalau nak buat ‘tut’ (marcoting) memang wajib ada pisau tunas. Nak guna pisau seposen tu memang payah ar nak dinipiskan dahan pokok jambu. Keras beb.suunhun..
Ni contoh video yang aku ambil untuk cara guna pisau tunas dengan betul…
Harga: RM18-35
Topi ladang
IMGP7309
Kusyuk kami guna kulir menggali lubang tanam sawi.
Perlu ada bagi mengelakkan kepanasan. Maklumlah Malaysia panas terik dari pagi sampai lah ke petang. Hitam muka aku nanti kalau tak pakai…
Harga: Ikut fesyen yang diminati. 1fzdxs.jpg
Kamera kompak
DSC02421
Bateri kena sentiasa penuh dan kad memori 8 GB khas untuk buat video kelas.
Ini memang wajib ada dari awal lagi. Aku dulu semester 3 baru terfikir nak beli 1. Patutnya aku beli sewaktu semester 1 lagi. Rugi aku tak dapat tangkap gambar menarik sewaktu pertama kali aku belajar. Gambar aktiviti ladang dan macam-macam lagi.
Juga untuk ambil video semasa kelas berlangsung. Contohnya apabila pensyarah ataupun pegawai sedang buat demo… Kan lebih menarik gitu? Yang penting kena duduk depan sebab kalau tak nampak jerla kepala berbonjol-bonjol dalam video…
Harga: Ikut jenama dan rekabentuk yang diminati.m062

Sedemikian lah apa yang selalu aku bawa apabila ke ladang. Kalau terlupa bawa…Alamak!? Mulalah si pensyarah berleter mana ‘kelengkapan’ kami sebagai seorang pekebun terpelajar.
Sekian, wasalam.
p/s: kalau nak beli senjata-senjata ni ada jer jual di kedai-kedai hardware sekitar UPM. Tak perlu nak risau.
Berminat Baca
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia